Saturday, October 17, 2009

Parti UMNO bersuara retorik mengisi politik negara

Parti politik mempunyai kuasa dan hak yang sepenuhnya dalam menentukan dasar dan masa depan sesebuah negara.

Bukan semua parti dapat berbuat seperti itu. Hanya mereka yang memerintah, ada kepandaian dan telus sahaja boleh mengeksploitasi keadaan.

Kelmarin, UMNO sebuah parti politik di Malaysia mengakhiri persidangannya untuk kali keenam puloh setelah berada dipersada politik Malaysia selama 63 tahun.

Ia bukan sahaja menjadi tunggak dalam komponen Barisan Nasional tetapi mendominasi pemerintahan negara.

Setiap kali persidangan banyak isu yang dibincangkan. Meliputi soal-soal politik, ekonomi, sosial, keselamatan, pendidikan, agama, dasar luar dan sebagainya.

Semoga dengan persidangan terbarunya itu, segala kepincangan dan kelemahan dalam negara seperti rasuah, isu polis, SPRM, ISA, kenaikan harga barang, soal tol, kesihatan, pelajaran percuma sehingga ijazah pertama, Akta Percetakan, Dasar Ekonomi Baru yang mengenyangkan segelintir orang, agensi negara dilintang pukang dan pelbagai lagi dapat diperbetulkan.

Sebelum ini, masyarakat Melayu di Pulau Pinang bukan sahaja terpinggir malah menjadi pelarian di tanah air sendiri. Kedah dan Perak menjadi tempat penghijrahan mereka.

Sabah, Sarawak, Kelantan, Terengganu dan Kedah ketinggalan dalam banyak hal.

Bukankah 'malapetaka' ini adalah impak tersasar atau cuai dari dasar parti dan kerajaan yang diberi peluang untuk memerintah ?

Sudah 60 kali bersidang, UMNO dilihat masih gagal menjadi sebuah parti politik yang berjaya.

Peranan parti secara kolektif tidak kelihatan dan diterapkan untuk pengurusan masyarakat dan pentadbiran negara. Cuma beberapa individu dan kroni yang menguasai parti cuba dan sedang menterjemahkan hasrat dan kehendak mereka lalu rakyat dan negara ditinggalkan dalam samudera kekalutan.

Persidangan demi persidangan selama ini ibarat hangat-hangat tahi ayam. Meninggalkan kesan dan membawa kemajuan yang amat sedikit berbanding beberapa parti politik dan negara lain yang sama usia dengannya.

Jika Lenin dan Hitler yang digelar dengan pelbagai aib dan julukan boleh dan mencuba diawal kesingkatan masa memerintahnya membawa negara dan rakyat keluar dari kepompong kekampungan, kenapa tidak UMNO selepas 53 tahun negara merdeka ?

Adakah disebabkan perjuangan sebenar dan ketelusan sebagai satu alat dan satu bangsa yang bertamadun sudah menghakis jati diri pemimpin-pemimpin UMNO semua peringkat lalu berteriak retorik dipelbagai pentas aktiviti masyarakat dan negara melangkau sepanjang setengah abad pengisian politik dan kemerdekaan Malaysia ?

No comments: