Tuesday, October 6, 2009

Isa Samad ayam pencen

Kata orang, apa yang disemai itulah yang dituai.

Jangkauan 52 tahun pilihanraya dan mengisi merdeka di Malaysia, semaian UMNO dan Barisan Nasional terhadap masa depan politik, ekonomi, sosial dan lebih-lebih lagi tarbiah agama sudah mula menampakkan hasil taburan benih sepanjang lima dekad itu walaupun tidak secara sepenuhnya.

Masyarakat dan negara telah cuba dibangunkan di atas satu tonggak yang rapuh tanpa bersandarkan pada sistem kerohanian secara penuh dan sempurna.

Demokrasi pun tidak, teokrasinya lagilah jauh.

Pemimpin politik dan kaum kerabat terlibat dengan gejala rasuah, arak, palacuran, mengaut kekayaan negara, moral yang bercelaru, memperkosa agensi negara, sistem pendidikan dan bina insan yang lemah serta mempunyai agenda yang sangat kabur.(Gambar lembu: Negeri Sembilan terkenal dengan ladang babi)

Lebih merimaskan ialah apabila mereka yang sepatutnya dijadikan payung rakyat juga terlibat dalam kepupusan nilai sosial seperti itu.

Pengamal politik sering menghujjahkan bahawa matlamat mereka adalah tidak lain tidak bukan, melahirkan masyarakat adil, bebas, aman dan bahagia.

Al Mawardi pernah mengatakan untuk mencapai keadilan, rakyat dan hak-haknya perlu dihormati.

ISA, Akta Rahsia Rasmi, Akta Percetakkan, kerakusan polis, ketidak percayaan rakyat terhadap SPRM, sewelnya SPR, tanggungjawab sosial kerajaan seperti elektrik, air, jalanraya, tol, dan pelbagai lagi dimilik keluargakan, hak wakil rakyat dipijak – adakah ianya menghormati dan melunaskan tanggungjawab pemimpin kepada rakyat ?

Di Malaysia, orang seperti Isa Samad yang sudah sepatutnya pencen seperti ayam daging atau ayam telur, maruahnya dipertikaikan rakyat sebaliknya masih menjadi pilihan utama pemimpin parti politik UMNO, MCA, MIC dan Gerakan.

Soal prestasi dan kewibawaannya dipertikai, dipersoal dan dihujjahkan bukan hanya dalam satu isu, namun Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak berkata, itulah calon utama yang mereka ada.

Pentadbirannya telah diuji dan meninggalkan lebih impak negatif berbanding ketelusan yang perlu ada pada seorang wakil rakyat.

Sebenaranya pemimpin-pemimpin seperti ini perlu dipimpin dan bukan memimpin. Wajarkah pilihan dan penonjolan ‘calon yang ada’ pada Najib diterima rakyat pada hal ahli-ahli UMNO dan kepimpinan bahagian dan negerinya sendiri khuatir dengan pencalonannya.

Di negara yang rakyatnya bermaruah, bukan sahaja calon seperti itu hatta pemimpin sedia ada lagi ditolak rakyat.

Entahlah kiranya pengundi di Bagan Pinang termasuk tenteranya mempunyai percaturan tersendiri.

Semailah yang terbaik untuk tuaian anak-anak !


No comments: