Saturday, October 31, 2009

MARA perlu dirombak

Apabila MARA atau Majlis Amanah Rakyat membeli komputer riba berharga RM84,000.00 bagi dua unit, maka ini merupakan satu tanggapan pertama dan senyum sinis masyarakat terhadap ketelusan kakitangan agensi ini dan ianya juga merupakan tamparan kepada kepimpinan di organisasi MARA sendiri.

Sebelum ini ramai kawan-kawan pernah membangkitkan tentang kelemahan dan masa hadapan MARA.

Terutama sekali baru-baru ini apabila agensi ini dikatakan tidak cukup wang untuk disalurkan sebagai pinjaman atau biasiswa kepada pemohon yang layak melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

Bukan setakat itu sahaja, MARA dikatakan mempunyai terlalu banyak unit-unit di bawah seliaannya. Ini termasuklah pusat latihan, skim keusahawanan, pembiayaan perniagaan, program teknikal, pusat industri, pusat pengajian, kolej, pengangkutan, pinjaman, unit saham dan sebagainya.

Ramai kawan-kawan yang pernah terlibat dengan pembelian unit-unit amanah di bawah MARA juga melahirkan kebimbangan.
"Dulu agensi ini boleh membayar dividen 30%-40% setahun. Sekarang tinggal 3%-6% sahaja. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kena lihat apa yang sedang dilakukan oleh pegawai-pegawai di bahagian ini" kata seorang pelabur.

"Apabila kita menelefon bertanyakan, pegawai-pegawainya tidak sensitif malah memberikan penjelasan sambil lewa" kata kawan tadi.

Jika boleh, keseluruhan MARA ini perlu dirombak. Ramai yang mengatakan kakitangan MARA menganggap agensi berkenaan sebagai milik elit. Banyak yang dirahsiakan di atas nama Bumiputera.

Sejak penubuhannya pada tahun 1966, sudah 22 Pengerusi dari kalangan ahli politik dilantik.

Jangan-jangan pengerusi dan kakitangan hidup secara elit, esok lusa MARA secara fizikalnya dimakan anai-anai.

Apa yang dikhuatirkan lagi ialah jika MARA merudum menyembah bumi. Pelanggan - pelajar, peniaga, pelabur, penyewa dan pembeli - tidak akan mendapat apa-apa faedah atau pulangan pun.

3 comments:

Anonymous said...

STADIUM TERENGGANU RANAP ANGKARA iDRIS jUSOH. kINI IDRIS DITEMPATKAN DI 'MARA' PULA. HABIS LAH.

kembara putih said...

MARA ni bakal senasib dengan jambatan gantung di kem 1Malaysia yang meragut 3 nyawa pelajar tu.

AFRAR YUNUS said...

salam sdra ano
nampaknya idris juga orang politik. diletakkan di MARA pula. tak banyak yang dapat dilakukannya.

II salam sdra kembara putih,
banyak sungguh bahagian-bahagian di pejabat MARA tu. jika tidak diteliti dan disemak betul-betul apa yang sedang berlaku, tak mustahil seperti yang sdra katakan akan berlaku. tinggal tapak, konkrit dan besi sahaja, jambatan sudah dihanyutkan. esok tinggal bangunan saja, aset lain semuanya entah ke mana.
tk