Saturday, October 3, 2009

H1N1 : Harakah dan Malaysiakini dicadang kumpul maklumat

Saya tertarik dengan laporan Harakah tentang kes H1N1. Apakah benar mangsa H1N1 kekal 77 sahaja ?

Tiga hari sebelum Eidul Fitri, saya mengambil kesempatan menziarah saudara di Hospital Sultan Abdul Halim di Sungai Petani.

Ketika sedang menunggu untuk masuk ke wad, saya terdengar perbualan seorang pegawai perubatan yang sedang memberitahu kawannya bahawa , kes H1N1 masih menyebabkan kematian pada setiap hari atau selang sehari di Malaysia.

Olehkerana kerajaan tidak mahu wujudkan keadaan panik dikalangan orang ramai, maka angka atau statistik kematian dirahsiakan.

Betulkah ?

Saya mencadangkan media alternatif seperti Harakah atau Malaysiakini memainkan peranan meminta orang ramai yang ahli keluarga atau kenalan mereka yang meninggal akibat H1N1 melaporkan terus ke media ini.

Tidak kira dari daerah atau negeri mana mangsa itu, asalkan kita sebagai masyarakat dan pengguna tahu apa yang sedang berlaku di Malaysia.

Sudahlah Kementerian Kesihatan gagal mengawal penyebaran penyakit ini sejak awal lagi, kini menimbulkan tandatanya dan keresahan di kalangan orang awam tentang kesahihan maklumat mereka.

Bagi media tersebut yang saya kira sangat berpengaruh, ini juga bakal merupakan tanggungjawab sosial mereka kepada masyarakat kita.

Macamana ?

No comments: