Friday, October 2, 2009

Bagan Pinang : SPR perlu lebih telus

Pemerhati politik membayangkan kaedah undi pos yang dijalankan di Malaysia sudah tidak relevan lagi.

Oleh itu, adalah diharapkan agar Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) perlu lebih telus dalam mengendalikan kaedah undi pos tidak kira di kawasan manapun jika ianya tetap mahu dilaksanakan bagi masa terdekat ini.

Sebagai contohnya di Bagan Pinang, PAS salah satu dari parti politik yang bertanding mendakwa bahawa 70% dari 4,604 pengundi berdaftar pos di DUN itu adalah tentera yang telah bersara dan tidak lagi tinggal di Kem Sirusa.

DUN Bagan Pinang dimenangi oleh BN pada pilihanraya yang lepas dengan majoriti 2,333 undi.

Dijangkakan UMNO dan PAS akan sedaya upaya cuba menawan DUN ini. Bagi UMNO, secara tradisi ianya adalah kubu mereka.

02 Oktober, 2009 17:11 PM

PAS Dakwa 70 Peratus Pengundi Pos Bagan Pinang Pesara Tentera

KUALA LUMPUR, 2 Okt (Bernama) -- PAS mendakwa 70 peratus daripada 4,604 pengundi pos yang berdaftar di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, adalah anggota tentera yang telah bersara dan tidak lagi tinggal di kawasan itu, kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.

Berikutan itu, beliau meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengkaji semula kaedah atau mekanisme yang boleh diambil dalam menangani isu tersebut bagi mengelakkan timbulnya persoalan sama ada daftar pemilih itu benar-benar bersih atau sebaliknya.

"Melalui semakan yang dibuat, kita dapati mereka (pengundi pos) yang benar-benar tinggal di Kem Sirusa (di kawasan Bagan Pinang) ialah sekitar 1,200 orang sahaja.

"Daripada senarai yang dikeluarkan (SPR), memang 4,604 orang tetapi hasil semakan mendapati hanya 1,200 orang yang masih tinggal (di kem itu) dan kita akui 1,200 ini memang berhak mengundi. Tetapi persoalannya mengapa senarai itu boleh menjadi 4,604 orang," katanya pada sidang akhbar di pejabat PAS Pusat di sini pada Jumaat.

Semalam, Setiausaha SPR Datuk Ngah Senik dilaporkan berkata bahawa pilihan raya kecil itu mencatatkan jumlah undi pos paling ramai setakat ini - BERNAMA

(Foto:Calon PAS/Malaysiakini)

No comments: