Tuesday, June 19, 2007

UM : Khazanah apa, robekkan saja

Sahabat lama menelefon bertanyakan pendirian saya tentang isu Universiti Malaya walaupun kami pernah belajar bersama tetapi bukan di universiti tertua itu. Sebenarnya saya ada membuat komen dalam blog Gerbang Ruhanie. Di sini, saya insan yang kerdil perturunkan coretan hati dengan sedikit pembetulan huruf.


Salam Datuk,


Mungkinkah ini yang dikatakan testing the market. Mana mungkin seorang taukeh berani mewarwarkan ideanya yang jika menjadi kenyataan, bakal merobekkan khazanah negara, tamadun ilmu, sejarah bangsa - maruah agama, bangsa dan negara. Terbinanya UM merupakan hasil dari perjuangan ikhlas rakyat dan pemimpin dahulu yang kantung mereka bocor berbanding dengan poket pemimpin hari ini yang melimpah untuk keluarga dan kroni mereka.


Adakalanya dirasakan orang-orang kita ini bila didedah, dicurah dan dibentangkan dengan segala kelemahan dan kecurangan sehingga berkilo-kilometer jauhnya, akhirnya tidak ke mana jua- seperti mencurahkan air didaun keladi.


Bila lagi, bila lagi maruah kita yang semakin berkarat dapat dikikis. Bila lagi dapat dibangunkan semula hasrat, keazaman dan cita-cita murni yang hampir lupus. Mana mungkin taukeh dapat meneriakkan penggadaian dan kehormatan sesuatu negara dan kedaulatannya tanpa ada individu yang menjadi tali barut atau 'barua'nya.


Lupakah kita sejarah Perlis ?


4:17 PM

II (16 Jun 2007)


Apa dia orang bising-bising sangat. Jualkan saja tapak UM tu. Ade ke patut hutan dan bukit dalam bandaraya KL. Serah saja kepada tauke-tauke yang tengah nganga tu. Khazanah apa? Kita tukarkan saja dengan tanah di Sepang. Tak cukup kita minta tanah di Kepala Batas pula.


Tamadun ilmu apa Datuk? Tamadun tu kan boleh dibina kembali. Runtuhkan saja yang dah lama. Jika boleh jual, sebelum kemerdekaan yang ke 50 ini lagi baik. Jadikan sejarah kehebatan Perdana Menteri ke 5.


Anak cucu kita nanti takkanlah nak belajar di UM yang lama dan lapuk tu. Bina saja pusat perniagaan di tapak tu.
Pejabat Naib Canselornya - makcik Rafeah tu (dengar kata ada hubungan dengan KJ) jadikan tandas untuk orang ramai. Tak payahlah kenakan bayaran.


Lepas ambik UM, tengok-tengoklah muzium negara, bangunan parlimen, istana negara lama tu, bangunan Sultan Abdul Samad - mana lagi? Sapu semua. Lepas jual, kita pakat-pakat lena. Puas hati. Professor Ungku pun tak payah susah hati. Apa ada dengan sejarah. Sejarah - kita isikan kemudian. Itupun jika kita masih ada tapak dan udara untuk bernafas.

9:57 PM

No comments: