Wednesday, June 27, 2007

Adik Datuk D menggertak

Sebaik sahaja solat maghrib pada 24 Jun yang lalu, saya menerima panggilan telefon dari adik kepada seorang Datuk dari KL. Biarlah si adik ini dikenali sebagai FA. Kata FA kepada saya, “hang kena berhati-hati. Sejak kebelakangan ini aku nampak hang dok kerap menulis cerita mengenai abang aku. Hang tak perlu dan hang tak layak menulis ceritanya”.


Abang FA ini sejak kecil lagi dikenali dan mesra dengan panggilan ‘dracula’ di kalangan saudara-maranya. Biar orang lain panggil dia Datuk A ke, Datuk B ke, Datuk J ke, Datuk K ke, Datuk R ke, saya gelar dia Datuk D (Dracula).


Adik Datuk D ini menggertak untuk menghapuskan saya secara halus jika tidak dapat melakukannya secara fizikal. Saya secara bersopan memintanya menghubungi setiap penulis yang menulis cerita tentang abangnya itu sepertimana yang ia lakukan kepada saya. Saya juga memintanya memperbetulkan saya jika mana-mana komen saya yang tidak tepat mengenai abangnya. Namun ia gagal memaklumkan kepada saya.


Saya tidak menulis hal peribadinya. Apa yang dimakan dan apa yang diminumnya. Apa kelayakkan professional yang ia ada. Apa kelayakkan yang ia dakwa memiliki. Siapa ibubapanya, adik beradiknya, kegemarannya, sikapnya, perhubungan, anak-isterinya dan sebagainya. Apa sebenar pendirian politiknya. Saya cuma menulis tentang dirinya sebagai ‘public-figure’. Itu sahaja.


Mahu dirasakan membuat laporan polis terhadap ugutan menghapuskan yang ia buat terhadap saya. Namun, saya masih waras. Saya anggap ianya sebagai siasah kehidupan.


Jangan kita seronok apabila kita mengata, menulis dan memburukkan orang lain, tetapi perkara betul terhadap diri kita apabila digambarkan untuk tujuan muhasabah diri, tidak dapat diterima.

Jika kita berhak dan boleh mengkritik serta menghina orang lain, inikan cuma satu kritikan yang membina. Bukan penghinaan. Jadilah manusia yang berfikir secara rasional dan beradab.

No comments: