Monday, March 3, 2008

Wan Azizah dan Pulau Pinang perhatian dunia

Berpeluangkah pembangkang menguasai Pulau Pinang dalam pilihanraya kedua belas nanti?

Sudah tentu 2008 tidak akan mengulang tayang senario 2004. Abdullah Ahmad ‘cucu ulama’ dan Mahathir ‘maha firaun’ bukan lagi isu utama.

Gelombang reformasi yang tercetus pada akhir tahun 1998 telah melahirkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada 4 April 1999 . Parti itu kini bersama-sama PAS dan parti pembangkang lain serta badan sukarela sedang mengorak langkah bertempur bukan sahaja dengan parti politik terbesar negara, malah dengan satu sistem dan tamadun ala-Kemal Ataturk.

Idealisma Anwar Ibrahim dengan dokongan PAS dibawah kepimpinan Abdul Hadi Awang kini disokong bukan sahaja oleh orang Melayu, tetapi disangga oleh orang Cina, India, Siam dan lain-lain keturunan di Sabah dan Sarawak.

Dalam pilihanraya yang lalu di Pulau Pinang, DAP memenangi 5 kerusi dan PKR memenangi 1 kerusi. Manakala 9 kerusi parlimen lain dikuasai oleh BN.

Kawasan parlimen Permatang Pauh (P044) sekali lagi menjadi tumpuan dunia apabila Presiden PKR Wan Azizah Wan Ismail 56 tahun, isteri mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Anwar Ibrahim, menjadi calon di sini.

Pirdaus Ismail, bekas Imam Masjid Negara yang dikenali sebagai ‘ustaz sepak tong’ menjadi pesaing Azizah. Pirdaus mewakili BN untuk kali keduanya manakala Azizah bertanding di sini untuk kali ketiga.

Ketika menjawab soalan CNN beberapa minggu yang lalu, Abdullah Ahmad PM Malaysia cuba mengalih perhatian dunia dengan mengatakan, “Anwar bukan penentu pilihanraya keduabelas”. Pemerhati politik percaya Abdullah sangat bimbang dengan pengaruh Anwar dan PAS. Lebih-lebih lagi DAP yang pernah impikan projek Tanjung di Pulau Pinang tidak akan melepaskan peluang keemasan ini.

Walau apapun, pilihanraya kali ini dijangka akan menyaksikan kebangkitan rakyat secara menyeluruh untuk menafikan perolehan duapertiga kuasa politik BN.

Isu utama ialah rasuah, penyelewengan dalam badan kehakiman, kepupusan integriti BPR, penipuan dan temberangan Abdullah berkaitan IPCMC, kenaikkan harga barang, kenaikkan harga petrol, isu pendidikan, isu kesihatan, Hindraf, kroni, menantu pengawal negara dan sebagainya merupakan ‘perkara’ yang masih belum basi.

Lebih mengejutkan lagi ialah kenyatan Tun Dr Mahathir ketika berkempen untuk anaknya Mukhriz di Jerlun baru-baru ini. Kata Tun, “Anwar tidak bersalah. Tapi ketika itu sukar mengawal keadaan”.

Apa yang pasti ialah pada pilihanraya 1999, Azizah mengalahkan Ibrahim Saad dengan majoriti 9077 undi. Pada pilihanraya 2004, Azizah berjaya menewaskan “ustaz sepak tong”dengan majoriti kecil. Pastinya juga, pengundi Permatang Pauh bukan seperti ‘kacang melupakan kulit’.

Penduduk Permatang Pauh bukan sahaja perlu berjanji sesuatu untuk Azizah dan Keadilan, malah kepada seluruh penduduk Malaysia dan dunia yang cintakan demokrasi.

Begitu juga, penduduk pelbagai kaum di Pulau Pinang ibarat singa yang cedera. Mungkinkah pilihanraya keduabelas ini bakal mereka terjemahkan BN sebagai mangsa?

No comments: