Monday, March 31, 2008

KJ menang, UMNO dan BN kalah 6 wilayah


Mangkatkah sudah semangat pemuda UMNO tanpa KJ ?

Betapa gahnya pemuda UMNO sebelum pilihanraya umum kedua belas. Berkobar-kobar semangat mereka dengan adanya menantu PM Abdullah Ahmad disamping pergerakan yang sudah kelihatan tidak berperanan itu.

Sehari dua ini, cukup suram politik pemuda UMNO tanpa KJ. Apa tidaknya. Ramai yang menaruh harapan yang tinggi kepadanya, masih sugul dan ada yang masih menangis di Perak. Pemuda ini bercita-cita ‘angkasa’ dan berwawasan jauh. Ingin mencapai jawatan PM menggantikan mertuanya pada usia seawal 40 tahun.

Ramai yg tertanya-tanya dimana pemuda yang dijulang bukan sahaja oleh mereka yang sebaya dengannya malah dicium tangannya oleh menteri-menteri, menteri-menteri besar, timbalan menteri, pengampu dan kroni yang mengharapkan seribu satu ganjaran daripadanya.

Kerananya dan juga kerana Abdullah Ahmad, KJ menang di Rembau. Kerananya dan juga kerana Abdullah enam negeri termasuk Wilayah di'ratah' pembangkang. Bermakna kerusi Rembau adalah ibarat sebesar dan sepenting Kelantan, Kedah, Perak, Selangor, Pulau Pinang dan Wilayah.

Berlainan pula dengan pergerakan wanita UMNO. Menangnya Rafidah Aziz di Kuala Kangsar menghilangkan jawatannya dalam kabinet. Kuala Kangsar tidaklah sepenting Rembau. Apa ada pada Rafidah berbanding KJ. Mungkinkah Rafidah diibarat kaca botol kicap manakala KJ seperti intan bergemerlapan ?

Namun apakah bakti dan jasanya KJ kepada rakyat dan negara Malaysia. Misalnya, sewaktu memenangi tanpa bertanding kerusi Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Kalimullah Hassan sahabat baik dan rakan seperniagaan di ECM Libra yang dangkal politik itu telah menulis diantara lainnya, “apakah salah bagi KJ untuk merebut jawatan tersebut hanya kerana dia adalah menantu PM Abdullah Ahmad?”

Maka terpelantinglah Azimi Daim dan lain-lain yang menaruh harapan untuk merebut jawatan itu. Ketua Pemuda yang sering menghunus keris akhirnya terpaksa akur dengan tulisan “mangkak sosial” dan kehendak peminjam wang sembilan juta kepada KJ tersebut. Hilang kejantanan pemuda dan nampaklah betapa tidak konsistennya mereka dengan erti perjuangan.

Ada baiknya KJ terus berada di dalam UMNO dan politik kerajaan persekutuan supaya pada pilihanraya ketiga belas nanti, baki negeri-negeri lain dapat dikuasai PAS, Keadilan dan DAP.

Atau, KJ ingin sekali lagi meminta bantuan Kalimullah yang cacat penulisan politiknya untuk menaikkannya dan membetinakan pemuda dan sekalian veteran dalam UMNO ?

Jika tidak, KJ bolehlah meminta bantuan bapa mertua supaya UMNO dan BN dapat terus membayanginya. Ataupun, dikuburkan sahaja UMNO bersama-samanya. Kalah menjadi abu, menang menjadi arang.

No comments: