Saturday, March 22, 2008

Razaleigh Hamzah : Tidak relevan lagi

Samada Presiden UMNO perlu ditukar atau tidak ianya adalah urusan dalaman parti UMNO.

Lebih-lebih lagi calon yang menawarkan diri untuk bertanding seperti Tengku Razaleigh Hamzah dan calon yang mempunyai cita-cita tersembunyi seperti Rafidah Aziz masing-masing dikatakan mempunyai konflik dalam parti mereka sendiri.

Lihat sahaja kenyataan Musa Aman, Hishamuddin, Khalid Nordin, Rafidah dan beberapa tokoh UMNO. Mereka sependapat bahawa ini bukan masanya bagi Razaleigh menonjol diri menggantikan Abdullah.

Razaleigh 71 tahun Ahli Parlimen Gua Musang pernah menjadi Naib Presiden UMNO pada tahun1974 mempunyai cita-cita besar yang belum pernah padam untuk mengepalai UMNO.

Beberapa hari yang lalu, beliau bertemu Tun Dr Mahathir untuk mendapatkan restu bukan sahaja bagi diadakan EGM UMNO tetapi rata-rata dihebohkan untuk mendapat restu Tun mengadakan ‘peperangan’ dengan Abdullah Ahmad PM Malaysia yang paling lembam itu.

Agaknya, Tun masih belum lupa peristiwa 1987 bilamana Razaleigh cuba mempelantingkannya dari kedudukan Presiden UMNO dan juga PM. Tun seperti mati hidup semula apabila hanya 43 undi penyelamat nyawanya pada ketika itu . Jika tidak, Razaleigh sudah menguasai kedudukan politik negara dan me'nyah'kan Mahathir yang digelarnya sebagai ‘keling’.

Razaleigh yang menjadi regu juga kepada pembakar jambatan Rais Yatim, akhirnya kecewa dengan UMNO Baru dan mengalih perhatian penyokongnya dengan mewujudkan Parti Semangat 46 pada tahun 1988.

Ketika mengetuai Semangat 46 Razaleigh meng'ada'kan gagasan Angkatan Perpaduan Ummah (APU).

Pada saya, cukup banyak masalah yang dihadapi oleh PAS ketika mengambil seorang seperti Razaleigh yang mempunyai kerangka fikrah yang berlainan dengan perjuangan PAS.

Sahabat kepada Ananda Krishnan ini akhirnya membakar kesemua jambatan hubungan dengan gerakan Islam PAS, lalu menjalinkan hubungan cintanya dengan UMNO dan BN pada 1996.

Betulkah kerana faktor Razaleigh yang mengetuai APU akhirnya membuatkan BN berjaya ditumbangkan pada pilihanraya ke 8 pada 1990 ?

Bekas Menteri Kewangan Malaysia ini sebenarnya sudah tidak mempunyai kuku dalam arena politik Malaysia. Sekejap menyokong UMNO dan BN, sekejap menyokong PAS, sekejap berkecuali dan kerap menyendiri. Percakapannya yang tidak konsisten membuatkan masyarakat tertanya-tanya ke mana arah tuju politiknya

Ramai yang mengatakan bahawa di Kelantan sendiri Razaleigh banyak bergantung kepada faktor istana. Jika tidak, kenapa Kelantan tidak dapat ditawan oleh UMNO sedangkan beberapa bulan sebelum pilihanraya, Razaleigh menyertai Awang Adek dan kepimpinan BN membelasah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan PAS.

Sesama UMNO Kelantanpun, Annuar Musa bimbang jika Razaleigh diletakkan sebagai calon DUN. Apakah kerana ketokohannya sangat atau kerana 'sayap' ghaib yang mungkin memanyunginya ?

Apapun bagi penyokong parti rakyat, Tengku Razaleigh sudah sepatutnya menjadi musuh utama politik mereka.

Rakyat tidak mahu Abdullah Ahmad. Rakyat juga tidak mahu Najib dan Rafidah. Walaupun adanya Razaleigh, ia juga seharusnya diketepikan oleh ahli-ahli UMNO lebih-lebih lagi jika agenda perjuangan Islam diutamakan.

No comments: