Friday, January 18, 2008

Seorang mabuk dan seorang lagi nyanyok ?

"Kelihatan macam saya. Macam suara saya".

VK Lingam dalam jawapannya kepada Suruhanjaya Siasatan Klip Video Lingam yang menggadaikan maruah pemimpin tertinggi negara ketika itu.

Tun Dr M pula dalam setiap persoalan yang diajukan kepadanya memberitahu,"saya tidak ingat " atau "saya lupa".

Kesilapan lampau selama 22 tahun memerintah negara, masih memberikan peluang kepada Tun untuk menyatakan perkara sebenar.

Hebat mereka berdua.

Kata orang Kedah, "Lingam hebat dan depa berdua mudah lupa. Seorang lupa kerana kaki mabuk seperti kata Tunku Adnan dan seorang lagi nyanyok". Betulkah ?

Inilah episod politik demokrasi ala-Malaysia.

Mantan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula dalam ceramahnya memberikan tawaran hebat kepada pengundi di Malaysia. Jika Barisan Alternatif menang, harga minyak akan diturunkan dan pengajian percuma sehingga ke peringkat universiti.

Tiada salah untuk mencuba tawaran ini. Undi ditangan kita.

Dari alkerohi Sunday, September 9, 2007

Bajet 2008 sewajarnya menterjemahkan falsafah pendidikan percuma sehingga ke tahap ijazah pertama dengan mengambilkira sebab-sebab kemanusiaan, ekonomi, kebajikan dan pendidikan warganya.

Falsafah yang dicadangkan adalah untuk melahirkan masyarakat yang berpendidikan tinggi bukan sahaja untuk negara Malaysia tetapi juga untuk keuntungan agama, bangsa dan demokrasi itu sendiri.

Sudah sampai masanya dengan pendapatan negara yang tinggi dalam bidang petroleum, warga Malaysia diberikan hak dan manafaat menikmati kemakmuran bukan sahaja dalam bidang pendidikan tetapi juga dalam soal rawatan kesihatan.

Sewajibnya dalam negara seperti di Malaysia, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sudah tidak ada. Ianya ibarat, 'rumah kata pergi, kubur kata mari". Kewujudannya tidak dikehendaki. Susah lagi menyusahkan.

No comments: