Wednesday, February 25, 2009

Bila : Harga petrol dan barang keperluan turun

Adakah tindakan Abdullah Ahmad Perdana Menteri Malaysia sekarang untuk meninggalkan jawatannya sebagai Perdana Menteri pada Mac akan datang dikira sebagai hak peribadinya dan masalah dalaman UMNO ?

Bagi rakyat biasa, mereka beranggapan tidak akan mendapat apa-apa hasil dengan naik dan turunnya pemimpin kerajaan dalam Barisan Nasional. Malah ada yang mengatakan, impak bergantinya pemimpin kerajaan ibarat rakyat keluar dari mulut buaya lalu masuk ke mulut naga.

Boleh dikatakan kebanyakkan pemimpin UMNO dan BN terpalit dengan tahi. Samada tahi rasuah, perempuan, kronisma, pecah amanah dan sebagainya.

Rakyat Malaysia mengharapkan apa yang telah dinaikkan hasil lonjakan harga petrol dapat diturunkan segera dengan penurunan harga komoditi itu di pasaran antarabangsa. Sewaktu kenaikkan harganya berada pada paras USD140.00 dan kini sudah menjunam pada USD34.00.

Harga barang-barang makanan, tambang pengangkutan awam, kos perkhidmatan dan sebagainya masih kekal dan seolah-olah ianya satu 'bencana' bagi masyarakat pengguna.

Orang politik yang berpendapatan berpuloh ribu sebulan tidak dapat merasakan keperitan hidup rakyat pertengahan dan miskin. Apa yang Najib Tun Razak dan Abdullah tahu tentang harga bawang, susu, beras, minyak masak dan sebagainya ?

Kehidupan sebagai Melayu bangsawan yang tinggal di mahligai-mahligai sejak kecil lagi, menyukarkan mereka memahami tekanan hidup di Keroh, Baling, Penaga, Gua Musang dan daerah-daerah pedalaman.

Di parlimen kelmarin, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah memberitahu, rebat minyak tidak akan diteruskan memandangkan harga bahan itu di pasaran antarabangsa telah turun.


Cekap mereka. Mereka tahu harga minyak sudah turun. Biar rakyat rugi berkali-kali, asalkan kerajaan dan kroni untung sentiasa.

Masyarakat pengguna menuntut agar rebat diberikan kepada mereka dalam pembelian barang-barang keperluan sejajar dengan kegagalan kerajaan menurunkan harga barang-barang tersebut.

Mengharapkan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna melakukan perubahan adalah ibarat
"beralih kain di balik rumah, beralih cakap di balik lidah" - kerajaan yang tidak menepati janji.


Jadinya, masalah peribadi atau dalaman pemimpin dan parti tidak boleh dibiarkan kerana ia pasti memberikan tempias dan merugikan masyarakat pengguna.
(Gambar:Flickr)

No comments: