Thursday, January 8, 2009

Tun Mahathir : PAS tidak boleh dipercayai

Dalam tulisan terbaru diblognya, Tun Mahathir menyatakan bahawa pilihanraya kecil Kuala Terengganu adalah tidak penting.


“Samada BN menang atau kalah, kerajaan Terengganu tak akan berubah” kata Tun Mahathir.



Mungkin Tun sudah lupa keputusan pemilihan pada tahun1987. Beliau cuma menang 43 undi melawan Tengku Razaleigh merebut jawatan Presiden Umno. Ketika itu beliau berkata, “menang satu undipun, dikira menang”.



Beliau menulis, PAS sebuah parti yang tidak boleh dipercayai kerana tidak berpegang kepada prinsip. “PAS sanggup membelakangkan prinsip kerana nak jaga hati komponen Pakatan”.



Beliau memberikan contoh berkaitan isu babi. Katanya, bagi PAS, menternak, menyentuh dan menjual babi tidak menjadi apa-apa hal kerana perkara itu tidak disebut di dalam Al Quraan.

Tulis beliau lagi, “PAS tidak boleh dipercayai oleh sesiapa. Ia sanggup "bend backwards" untuk kepentingan politik semasa”.



PAS dikatakan Tun Mahathir sebagai sanggup memberikan tanah Kampung Baru semata-mata untuk menarik undi kaum Cina.



Terdapat 8,787 pengundi Cina yang dikatakan sedang menghantui Barisan Nasional dalam pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari ini.



Berkaitan anggapan Tun terhadap calon BN di Kuala Terengganu, Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad pula berkata berkata, “Dr Mahathir boleh kata apa sahaja kerana ia tidak releven kepada BN”



Jika betul pilihanraya kecil ini tidak penting, adalah lebih baik BN tidak meletakkan calonnya. Buat apa menghabiskan wang rakyat yang begitu banyak?



Beberapa kawan dari Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah terutama sekali dari agensi KEMAS yang berkampung di Kuala Terengganu memberitahu saya, “sukar bagi BN menang. Kaum Tiong Hua tidak mahukan BN. Orang Melayu pula mahukan calon PAS”.


Tetapi, ramai pula ahli PAS di Kedah percayakan Tun Mahathir.


Namun ada juga yang berkata, tunggulah masanya, takkanlah Tun nak biarkan kampungnya Kedah terus dikuasai PAS.


No comments: