Friday, January 16, 2009

Tiada Elektrik : Parti dan MB Perak yang mana

Siapa tidak pernah mendengar nama Ghazali Bin Jawi di Perak. Beliau merupakan mantan Menteri Besar Perak dan ayahanda kepada Tajol Rosli, Pengerusi Barisan Nasional Negeri Perak sekarang yang juga bekas Menteri Besar Perak.


Tajol yang pernah menangis bersendirian selepas kekalahan partinya dalam pilihanraya kedua belas yang lalu masih merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Pengkalan Hulu - N1 (Keroh).

Sejak 1 Februari 1948, Perak diperintah oleh Parti Perikatan dan seterusnya Barisan Nasional. Pemerintahan mereka genaph 60 tahun 01 bulan 01 minggu sehingga pada pilihanraya 08 Mac 2008 yang lalu.

Bermula dengan Abdul Wahab B Toh Muda Abdul Aziz pada 1 Feb 1948 diikuti oleh Mohamed Ghazali B Jawi, Shaari B Shafie, Ahmad B Said, Kamaruddin Mohd Isa, Mohamed Ghazali B Jawi sekali lagi, Wan Mohamed B Wan Teh, Ramli Ngah Talib dan Tajol Rosli Mohd Ghazali yang mengakhiri zaman pemerintahannya pada 16 Mac 2008.

Kini, Menteri Besar Perak Darul Ridzuan ialah Mohd Nizar Jamaluddin dari parti PAS yang mewakili Pakatan Rakyat . Beliau mewakili DUN Pasir Panjang N51 sejak 17 Mac 2008.

Baca ruangan forum akhbar BH . Masuk akalkah dengan jawapan kepada aduan pengguna dari Keroh ini:

TENAGA Nasional Berhad (TNB) merujuk laporan pada 30 Disember lalu mengenai Kampung Simpang Perak, Air Panas, Pengkalan Hulu (Keroh), Perak ketiadaan bekalan elektrik.

Walaupun penempatan itu tidak jauh dari jalan raya, ia terletak jauh dari sistem bekalan TNB sedia ada.

TNB prihatin di atas kesulitan dialami penduduk Kampung Simpang Perak, Air Panas dan sentiasa berusaha agar bekalan elektrik dapat disalurkan kepada semua masyarakat.

JURUCAKAP TNB,
Pembahagian, TNB Perak.

Enam Menteri Besar Perak dipercayai berasal dari Hulu Perak. Sesudah 60 tahun pengguna elektrik di Keroh masih belum disediakan bekalan tersebut.

Siapa yang harus dipertanggungjawabkan. TNB atau Tajol yang berjaya menjutawankan lima penduduk di Keroh ?

Tajol masih mahu kembali menduduki kerusi Menteri Besar di Perak. Untuk apa lagi Tajol ? Sudahlah !

No comments: