Tuesday, January 13, 2009

Hudud : Gelagat penghuni di bawah tempurong


Dunia entah sudah ke mana, Malaysia sudah banyak meninggalkan pemikiran lama, pemimpin-pemimpin alternatifnya sudah banyak berpengalaman namun dua kawan ini masih dalam dilema tentang hudud.

Usah disalahkan mereka.

Jika pemimpin Umno yang sudah 51 tahun memerintah Malaysia, masih belum faham atau berpura-pura tidak faham tentang hudud walaupun mereka juga mengaku mengikuti peredaran zaman, inikan pula mereka.

Anak cucu pasti terpegun dengan gelagat lama mereka tetapi amat pasti tidak akan jadikan ia sebagai ikutan. Jika ragu-ragu, mereka tidak akan menjadi penghuni di bawah tempurong.

Sekurang-kurangnya anak cucu akan belajar sesuatu yang baharu walaupun bukan untuk menjadikan yang baharu itu sebagai ikutan.

Percayalah, mereka berdua bukan sahaja tidak dapat menyentuh hudud apatah lagi untuk mengapa-apakannya.

Keinginan dan usaha mereka ibarat mencurah air didaun keladi. Itu sahaja.
(Foto:MStar)

4 comments:

cakapaje said...

Salam Tuan,

Itulah namanya 'kemerdekaan' dalam ertikata si sarkas. Setelah 51 tahun, penyebaran fahaman Islam semakin lama semakin dikecilkan. Jangan kata mereka dari agama lain sahaja yang tak faham, dari kalangan umat di sini pun ramai yang dikelirukan, kemudian dihujani dengan pelbagai hiburan yang mengasyikkan.

AFRAR YUNUS said...

salam shah,
kita berasa sedih kerana selama 51 tahun diperintah oleh mereka yang mendakwa sebagai pemerintah islam, namun hakikatnya bukan sahaja mereka yang bukan islam, hatta orang islam sendiri dikelirukan. budaya hiburan dan fantasia dijadikan adat yang melampaui agama. malang sungguh kita mendapat pemimpin serupa mereka. malang lagi jika kita gagal mengubah keadaan yg sedia wujud itu.

kulatlapok said...

salam Tuan:

Tidak menghairankan dua kepala penyapu ni yg melalak pasai depa tak hukum Islam dan sememnagnya tak tahu apa itu hudud. Ini orang dan lain2 bangsa yg bukan beragama Islam TIDAK ADA KENE MENGENA LANGSUNG dengan HUKUM HUDUD NI... soo kenapa ko melalak SYAITANNN..!! TAPI yg lagi besar SYAAITANNYA IALAH ORNAG YG MENGAKU MENCIPTA ISLAM HADHARI TETAPI TIDAK LANGSUNG MEMBERI PENERANGAN KEPADA MEREKA YG TIDAK TAHU HUKUM ISLAM.. MEREKALAH YG PALING HAMPEHHH DARI KARPAL DAN SAMY TERMASUKLAH PEMIMPIN2 AGAMA KERAJAAAN YG DAH TERLALU KENYANG MAKAN GAJI......

AFRAR YUNUS said...

salam sdra kl,
manusia dua orang yg dimaksudkan, itulah kerja mereka. jika nak persoalkan, mereka menjual khinzir di tepi pasar, ditepi jalan (sg petani) dll tempat keramaian, kita juga boleh persoalkan .itu hak demokrasi kita.
masalahnya ialah pemimpin kita yg terlalu biadap. bukan penerangan tentang hudud yg mereka berikan, malah mereka menakut-nakutkan semua orang. apa najib kata - "huru hara akan jadi malaysia ini jika hudud dilaksanakan". belum lagi kita menyingkap apa yang pernah tun m cakap.