Friday, February 1, 2008

Pemimpin BN Berkarat

Barisan Nasional dan UMNO perlu dibersihkan. Itulah diantara harapan dan gesaan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir.

Apa yang memuskyilkan ialah, ruang mana yang perlu dibersihkan. Semuanya kelihatan berkarat. Ketua BN kaki tidur. Tidak tahu apa-apa. Rakyat dibiarkan menderita dengan kenaikkan harga barang. Terlalu banyak kelemahan cucu ulama ini untuk dituliskan. Awalan lantikannya sebagai PM adalah ‘indah khabar dari rupa’.

Timbalan ketua BN dikaitkan dengan komisyen pembelian kapal selam. Juga dengan pelbagai tuduhan termasuk akhlaknya yang rendah seperti yang dijaja oleh puak Timbalan Ketua Pemuda UMNO.

MCA pula baru sahaja mengorbankan Chua Soi Lek kerana karat seks. Belum lagi isu-isu lain termasuk isu Zon Bebas Pelabuhan Kelang yang dihebohkan sebagai karat wang.

Samy Vellu Ketua MIC yang sudah berusia 71 tahun masih belum nampak jalan keluar dari politik. Selepas kejutan dari Hindraf, agaknya mahu namanya terpahat sebagai ahli politik yang kerja sampai mati dan akan gembira bila kerandanya diusung keluar ketika sedang berkhidmat di arena politik.

Kepimpinan politik Sabah dan Sarawak yang bergelumang dengan rasuah. Harta negara dibahagi sana-sini.

Tidak termasuk puak kroni dan tali barut mereka di peringkat cawangan, bahagian dan sebagainya. Diandaikan seorang mendapat projek satu juta . Setiap cawangan dan bahagian sudah berapa jumlahnya ?

Susu pekat naik harga RM0.80 sen setin. Bawang naik harga RM2.00 sekilo. Tepung naik harga RM1.00 sekilo. Belum masuk cabai, ayam, daging, ikan dan lain-lain. Tahu dan sedarkah sikaki lena itu ?

Belum lagi Khairy Jamaludin seorang penganggur dari kediaman Perdana Menteri Malaysia yang didakwa mampu membeli nombor pendaftaran kereta KJ 10 daripada seorang penduduk di Sungai Petani Kedah dengan balasan yang tinggi.

Mantan Perdana Menteri yang kini mula bersuara pernah juga digelar maha firaun. Musa Hitam pula pernah dipalitkan dengan isu pembunuhan di Memali Kedah. Tengku Razaleigh pula sekejap bergayut di sana dan sekejap pula bergayut di sini.

Siapa yang tidak berkarat ?

BPR dan Polis yang diharapkan dapat memperbetulkan keadaan tetapi mereka juga bergelumang dengan karat. Siapa yang bersih ?

Di England, satu pertiga dari gaji bulanan pekerja biasanya membolehkan mereka membeli sebuah komputer. Di Malaysia, gaji tiga bulan pekerjanya perlu dihimpunkan untuk membeli sebuah komputer.

Di Thailand, lebuhrayanya bermula dari Danok sehinggalah ke utara tidak bertol. Di Malaysia, dari Bukit Kayu Hitam sampai ke Kuala Lumpur perjalanan sehalanya perlu membayar harga hampir RM60.00. Keuntungan yang terlalu banyak untuk syarikat tol.

Negara-negara seperti Finland, Norway, Sweden dan banyak lagi, pendidikan rendahnya sehinggalah ke peringkat universiti dibiayai kerajaan. Di Malaysia, ‘orang politik parti pemerintah dan kroni’ menghantar anak-anak belajar ke luar negara setelah memeras harta negara dan rakyat. Penduduk Malaysia yang lainnya perlu membayar apa yang sepatutnya percuma hasil dari tanggungjawab sosial pemerintah.

Pengundi yang masih leka tidak seharusnya menggadaikan masa hadapan anak cucu dengan memberikan mandat kepada orang yang sudah terbukti gagal dan cuai dalam melaksanakan amanah.

Usah matikan hak-hak kita selagi kehidupannya masih boleh diteruskan. Usah mengaku kalah sebelum berjuang di medan pertempuran.

No comments: