Friday, October 31, 2008

Wakil Rakyat Melayu Umno sudah terlondeh

Wakil Rakyat Melayu dari UMNO sudah hilang suara. Dahulu mereka seperti ayam betina. Bertelur sebutir riuh sekampung.

Sekarang, mereka masih mahu terus mencuba cara ayam betina ini tetapi sudah tidak dipedulikan oleh masyarakat. Kerana sudah diketahui oleh rakyat yang diriuhkan dahulu oleh ketua-ketua mereka adalah untuk hak dan kepentingan tembolok sendiri dan kroni.

Pilihanraya umum kedua belas yang lalu, baru 'sedikit' mengajar ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin ini .

Hatta kenaikkan tambang menunaikan fardu haji disuarakan Pemuda Gerakan, apalagi yang boleh diharapkan dari UMNO yang sudah hilang pedoman.

Bagi saya suasana politik Malaysia sekarang kelihatan meriah. Pemimpin-pemimpin dan balaci-balaci dalam UMNO dan Barisan Nasional sungguh sibuk.

Bukan memperjuangkan hak dan kepentingan serta ekonomi rakyatnya tetapi berlumba-lumba untuk mendapat tempat dan mengekalkan kuasa dalam parti. Mana tahu tempoh hayat itu jika diperkenankan, masih boleh terus hidup di atas penderitaan rakyat.

Ada yang sanggup menentukan masa depan anak cucu dan negara dengan perkiraan wang dua ratus ringgit sahaja.

Bagi mereka yang bergelar ketua dan pemimpin , ekuiti Bumiputra 30% itulah yang menjadi agenda mempertahankan diri . Isu inilah ditontonkan kepada masyarakat 'makmum' Melayu yang ianya sedang diperjuangkan untuk mereka sejak 51 tahun yang lalu.

Entah kenapa tidak menjadi-jadi. Dimana muskyilnya ?

Sebenarnya ramai Melayu telah melepasi kuota 30%. Mereka adalah dari kalangan keluarga, kaum kerabat, kroni dan tali barut. Bukankah ini juga boleh dibanggakan ?

Apabila orang Cina dan India bertanya tentang impak pelaksanaan DEB dan kenapa orang Melayu terbatu dinisan yang tidak berubah, mereka dikatakan mempertikaikan kontrak sosial.

Kenapa selepas 51 tahun Melayu masih tidak banyak berganjak. Adakah kerana Perdana Menterinya orang Cina dan India ? Atau, kekayaan pasca kemerdekaan diisi oleh hanya segelintir ketua-ketua orang Melayu ?

Lalu untuk menutup malu dan kedangkalan mereka, diprovokkan bahawa orang Melayulah patut dan mesti bangun menentang segala kecelaruan, pertanyaan-pertanyaan dan kekhuatiran orang bukan Melayu. Bukan ketua-ketua atau pemimpinnya.

Sampai bila ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin orang Melayu dari parti kerajaan yang memerintah di Malaysia mahu terus bersandiwara?

Sampai bila DEB mahu mencarik-carikkan bukan sahaja diantara Melayu dan bukan Melayu, malah sesama Melayu sendiri. Dimana kedudukan orang Melayu di luar BN, Melayu di luar UMNO, Melayu di luar kroni dan Melayu di luar kita.

Mungkin sehingga sampai masanya nanti makmum Melayu sudah mula bangun dan melondehkan ketua-ketua dan pemimpin-pemimpin mereka secara totalnya.

No comments: