Friday, October 17, 2008

KPDNHP jaguh berbincang

Abdullah Ahmad meminta peniaga menurunkan harga barangan.

Ketika menaikkan harga minyak RM0.78 sekaligus, entah di atas nasihat pakar ekonomi yang mana, Abdullah dan kabinetnya gagal melihat risiko yang bakal rakyat hadapi.

Apabila harga minyak naik, semua peniaga-peniaga baik yang besar atau kecil berpesta menaikkan harga barang-barang perniagaan mereka. Biarpun naik sepuluh sen mereka akan berkata, "naik sekupang pun semua naik".

Apabila harga minyak turun sepuluh atau lima belas sen mereka akan berkata, " turun sikit saja, pemborong tak turun lagi harga".

Sebelum turun takhta kerajaan, Abdullah bercadang menurunkan harga barang-barang dengan "menyeru" kepada penjual supaya 'menurunkan' apa yang telah dinaikkannya di atas nasihat pakar-pakar ekonomi Perdana Menteri Malaysia.

Berita terbaru:
Untung TNB jatuh, tarif tidak boleh dikurangkan


KUALA LUMPUR 16 Okt - Tenaga Nasional Bhd. (TNB) tidak dapat mengurangkan tarif elektrik kerana harga arang batu, yang menyumbang 60 peratus daripada kos penjanaan tenaga, kekal melepasi AS$75 setan metrik.

Abdullah juga mengharapkan KPDNHP dan menterinya kerap berbincang dan terus berbincang supaya harga barang-barang menjadi agenda utama untuk diturunkan dan dalam masa yang sama pengguna di Malaysia menggigit jari mengikat perut menanti bulan jatuh keriba.

Jika boleh untuk menyedapkan hati kabinet, setiap kali berita di radio dan tv, hendaklah diumumkan kerajaan Malaysia sedang berbincang dan akan terus berbincang supaya sesuatu boleh dilakukan.

Jadi pengguna akan tahu kerajaan Malaysia sedang melakukan sesuatu.

No comments: