Monday, July 2, 2007

"Harampun boleh jadi halal"- Kem.Kesihatan Malaysia

Pelacuran adalah haram. Tetapi di Malaysia, jika premisnya dilesenkan maka ianya adalah halal. Arak adalah haram tetapi jika dilesenkan maka ianya dihalalkan. Rokok difatwakan haram tetapi apabila dilesenkan, maka ianya juga halal. Pertandingan ratu cantik juga halal setelah dilesenkan. Jom Heboh juga begitu. Judi ada juga yang haram dan ada juga yang halal. Mesin slot yang dilesenkan adalah halal. Maksud saya perlu ada lesen dan kuasa untuk menghalalkan apa yang Allah swt, Rasul dan para ulama kata ianya haram. Begitu mudah.

Minuman 'bergas' atau minuman berkarbonat yang diperkenalkan sejak tahun 1880 an lagi seperti coca-cola, pepsi, sprite, 7 up dan bermacam-macam minuman sepertinya dikatakan merbahaya kepada kesihatan manusia. Setiap hari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengiklankan keburukkan minuman ini dengan belanja yang sangat tinggi. Kira-kiranya 'propaganda' KKM ini adalah sejak saya di darjah satu lagi.

Selalunya, baik KKM atau badan-badan NGO termasuk Persatuan Pengguna di merata tempat menghebahkan bahawa minuman berkarbonat mempunyai nilai pH yang tinggi atau dalam bahasa lainnya asid fosforik yang banyak yang boleh memudaratkan manusia.

Ianya dikaitkan dengan penyakit diabetes (kencing manis), osteoporosis, lemak, kolestrol dan pelbagai penyakit lain.

Dikatakan terdapat 7-8 sudu teh atau 37-39g gula dalam setiap tin minuman 300 ml. Pakar pemakanan kesihatan mengesyorkan kadar pengambilan gula keseluruhan makanan yang sepatutnya untuk seseorang bagi sehari adalah 60g.

Apa yang mengejutkan? Jika ianya dilesenkan atau dibenarkan oleh kerajaan Malaysia, maka ianya dibolehkan, sah digunakan, hilang kemudaratannya dan dakwaan 'bodoh' KKM selama ini tidak terpakai lagi.

Lihat sahaja dikebanyakkan hospital kerajaan. Mesin layan diri bagi memudahkan pembelian minuman berkarbonat bukan hanya satu, tetapi disediakan di merata penjuru. Sudah tentu dengan kebenaran kerajaan Malaysia dan dengan kelulusan Pengarah Hospital berkenaan.

Setelah dilesenkan minuman ini, maka Ketua Setiausaha KKM, Ketua Pengarah KKM, Pengarah-Pengarah dan setiap tali barut syarikat minuman bergas yang bekerja di KKM telah menghalalkan minuman ini. Maka dakwaan KKM selama ini bahawa minuman ini tidak baik, tidak selamat dan menjejaskan kesihatan adalah satu pembohongan semata-mata.

Oleh itu mulai hari ini rakyat Malaysia yang bijak dan pandai yang telah memberikan undi kepada kerajaan Barisan Nasional, boleh percaya bahawa kepimpinan di Kementerian Kesihatan Malaysia bercakap menggunakan dua mulut seperti juga politikusnya. Tidak kiralah, larangan agamakah atau larangan undang-undang Malaysia sendiri - jika dihalalkan kerajaan Barisan Nasional, boleh dan hentam saja ?

No comments: