Wednesday, March 10, 2010

Mufti kelihatan gincu dibibir UMNO

Tidak semestinya siapa yang ada lesen boleh buat kerja, tahu buat kerja atau kerjanya betul.

Ada polis bohong, rogol dan rompak. Ada guru liwat murid. Ada doktor matikan pesakit. Ada peguam kelentong anak guamnya. Ada paderi meniduri pelajarnya. Ada tok imam ditangkap berkhalwat. Ada pegawai SPRM merasuah. Ada jambatan runtuh kerana arkitek. Macam-macam berlaku.

Ada pula ulama termasuk mufti apabila bercakap tidak ikut Quran dan hadis.

Bercakap ikut sedap mulut, ikut sedap rasa, ikut kederasan angin politik ,ikut pula kroni dan sebagainya. Sejarah telah menghamparkan beribu kisah tentang itu.

Pengamal arak ditangkap ketika meminumnya kerana kata mufti, itu menyalahi agama. Tuan punya saham terbesar kilang arak yang mengeluarkan produk itu untuk edaran pengamal arak dibolehkan pula oleh mufti yang sama.

Saya teringat kisah sewaktu saya kecil-kecil dulu. Kisah penembak anjing dari Jabatan Haiwan di kampung saya Pekan Keroh.

Oleh kerana penduduk di Keroh ramai juga Cina, India dan Siam, maka ketika itu banyaklah anjing-anjing yang dibela oleh mereka di atas pelbagai sebab.

Tidak hairanlah bukan sahaja kanak-kanak tetapi juga orang dewasa pun kerap menjadi mangsa anjing-anjing itu.

Jabatan Haiwan mengambil inisiatif menyuntik anjing-anjing itu dan selepas suntikan, dikalungkan lesen aluminium di leher anjing-anjing berkenaan. Kata pegawai berkenaan jika anjing menggigit selepas itu, tidak perlu bimbang akan bisa atau racunnya.

Pada suatu hari, kawan saya ditokak seekor anjing dari banyak-banyak anjing yang berkeliaran berhampiran rumahnya. Setelah ditinjau didapati anjing yang menokak itu dari gerombolan yang ada lesen.

Faham-fahamlah pekan Keroh itu kecil. Boleh dikatakan kita kenal satu sama lain. Saya pun bertanya kepada pegawai berkenaan, "Pak Cik, kenapa kawan saya itu perlu disuntik ubat walaupun anjing berkenaan sudah ada suntikan dan lesen".

Katanya, "walaupun anjing itu ada suntikan dan lesen, tetapi kita perlu waspada kemungkinan penyakit merbahaya tetap ada".

Maksudnya lebih kurang penyakit campak, rubella dan sepertinya. Biarpun disuntik vaksin semasa kecil, kebrangkalian ianya ada lagi tidak boleh ditidakkan.

Adakah saya nak kaitkan kisah ini dengan ulama atau mufti yang ada lesen ?

Bukan. Pertamanya, nostalgia bunyi tembakan anjing seperti itu sudah tidak kedengaran lagi di Keroh.

Keduanya, masyarakat Malaysia termasuk di Keroh sudah semakin cerdik. Kata mereka, ada lesen bukan bermakna tidak ada kemalangan.

Contoh ketika memandu. Ada yang cuai, lalai, mabuk, ada lesen kopi, tidak cukup tidur dan sebagainya.

Cuma ada yang tertanya-tanya. Apakah perhiasan seperti bau-bauan, berpegang pegangan, bertepuk, bercium, angkat mengangkat, puji memuji dan yang seperti itu menjadi salah satu dari faktor penyebab kemalangan juga.

Seperti dakwaan sesetengah orang, kelihatan ada mufti cuba mahu menjadi gincu dibibir UMNO.

Bukankah itu juga faktor yang boleh menyebabkan kemalangan politik ?

Mufti kemalangan dilebuhraya politik ! Lebuhraya yang memisahkan agama darinya.

2 comments:

ALI MAIDIN said...

Bahasa kasarnya sundal le

Anonymous said...

Ello Kawan
2x baca baru wa paham oo.. kah--kah--kah---kahhhhhhhhhhhhhh
mufti ata lesen itu hanying pun ata lesen ma...itu wa lagi tak paham