Tuesday, March 17, 2009

Itu pemimpin najis dan babi rasuah

Lantaran pemilihan dalam UMNO, banyak sangat kedengaran rasuah di sana-sini. Sehingga ada yang mencadangkan agar rasuah itu disinonimkan dengan 'najis' dan 'babi'.

Dalam mana-mana negara berdaulat, sesuatu cadangan dan keputusan rakyat yang diterima atau ditolak hanya akan dihebahkan oleh kerajaan.

Walaupun diketahui sejarah ada membuktikan bahawa banyak kerajaan yang gagal mengikut kehendak rakyat pernah tersungkur dan menyembah bumi.

Satu demi satu pemimpin dalam UMNO dan Barisan Nasional dituduh terbabit dalam 'najis rasuah' atau 'babi rasuah' jika diandaikan istilah yang dicadangkan masyarakat diterima kerajaan.

Boleh dan perlukah kerajaan menerima cadangan rakyat ini ?

Pertama, sukar bagi kerajaan yang tidak telus seperti UMNO dan BN untuk menerima bahawa parti mereka adalah parti najis rasuah atau parti babi rasuah.

Kedua, mana mungkin pemimpin UMNO dan BN mahu rakyat melabelkan mereka sebagai Timbalan Presiden najis rasuah atau Timbalan Presiden babi rasuah. Atau, Presiden dan Ketua Pemuda najis rasuah dan babi rasuah.

Ketiga, pegawai tertinggi kerajaan yang menyokong dan menurut arahan kerajaan yang najis rasuah dan babi rasuah juga akan dikenali sebagai pegawai najis rasuah dan pegawai babi rasuah.

Keempat, bolehkan masyarakat berfikiran waras menerima bahawa Ali Rustam sebagai contohnya adalah najis dan babi rasuah dalam UMNO tetapi dia juga adalah bermoral dan berakhlak sebagai Ketua Menteri Melaka.

Kelima, hendak samakan 'najis dadah' yang diterima rakyat dan kerajaan dengan si Anu 'najis rasuah' atau 'babi rasuah' pastinya akan membawa natijah kepada kebanyakkan pemimpin kerajaan yang dilihat banyak terlibat dalam kes-kes seperti ini.

Jika diterima istilah atau pengenalan ini, ramai dalam UMNO dan BN akan dikenali sebagai najis rasuah dan babi rasuah.

Sudah tentu bukan sahaja mereka, parti dan kepimpinan tertinggi mereka juga akan dikenali orang sebagai parti, presiden, perdana menteri dan negara najis rausah dan babi rasuah.

Tak malukah bila orang bertanya. Siapa?

Itu Presiden dan Ketua Pemuda parti najis rasuah atau babi rasuah dan itu Perdana Menteri negara najis rasuah dan Perdana Menteri dari negara babi rasuah.

Sudah tentu dari tuduhan pemimpin yang terlibat dengan najis rasuah atau pemimpin yang terlibat dengan babi rasuah akan menjadikannya dikenali sebagai pemimpin najis rasuah atau pemimpin babi rasuah.

1 comment:

kembara putih said...

Ali Rustam patut disiasat SPRM & didakwa di mahkamah sama seperti rakyat marhaen lain. Undang2 di Malaysia tidak patut mengamalkan dasar pilih bulu @ parti.