Tuesday, November 25, 2008

Akar umbi PAS Kedah mahu Majlis Syura

Ramai yang ketawakan PAS terutama sekali apabila ia kehilangan pemerintahan di Terengganu selepas pilihanraya kesepuloh yang lalu.

Namun kesakitan itu sedikit sebanyak terubati selepas 8 Mac 2008 apabila Pakatan Rakyat yang ditunjangi sama oleh PAS dapat menawan lima negeri dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Diantara lima negeri tersebut, Kedah juga berjaya ditawan walaupun kepimpinan parti itu di sini tidak menaruh apa-apa harapan kearah itu sebelum pilihanraya kedua belas yang lalu. Malah kemenangan di Kedah telah mengejutkan beberapa kepimpinan PAS negeri dan kebangsaan.

Seperti yang saya kerap menulis, ini telah menimbulkan trauma sebaik sahaja kerajaan negeri diwujudkan. Mujurlah pada ketika itu istana Kedah tidak menimbulkan apa-apa masalah seperti mana yang terjadi pada Terengganu dan Perlis.

"Titik permulaan"nya dimana ? Bagi saya, perubahan yang sepatutnya dilakukan sudah bermula dan kelihatan beberapa hari selepas PAS memerintah. Diawalnya, bukan perubahan yang besar dan drastik yang dituntut. Namun Menteri Besar dan Exco-exconya mengambil masa yang panjang untuk berbulan madu.

Masyarakat di Malaysia semakin berpendidikan. Era globalisasi dimanafaatkan oleh golongan muda. Dunia semakin kecil dengan kecanggihan sistem komunikasi. Kepupusan satu demi satu sistem yang ada sepatutnya membuka mata.

Jika sistem pemerintahan yang mengambil masa 51 tahun boleh dirobek-robekkan pengundi, apakah masa lima tahun dari Mac 2008 merupakan awalan hijrah dari Kota Makkah ke kota Madinah ?

Anggaplah ia satu masa ujian daripada mereka yang mengalihkan arah baik di atas faktor apa sekalipun ketika pilihanraya yang lalu. PAS dan Pakatan Rakyat perlu lulus peperiksaan tersebut lebih-lebih lagi dengan layaknya dua juta pengundi baru di seluruh negara untuk menghalatujukan negara.

Memorandum lebih dua puloh mukasurat kepada kerajaan negeri di Kedah bukanlah tanda kiamat atau berkahirnya politik pemerintahan yang ada. Anggaplah ianya sebagai 'laungan azan' untuk mendirikan solat kepada mereka yang alpa.

Batu nisan politik PAS pasti akan terpacak di Kedah sekiranya laungan itu diabaikan, sekiranya penyokong-penyokong PAS syok sendiri dengan kenyataan mantan Perdana Menteri, sekiranya exco-exco yang diamanahkan mengikuti jejak langkah kerajaan yang lepas, sekiranya beberapa kakitangan perkhidmatan Kedah diberikan muka dan apabila istana dibabitkan sebagai punca kelemahan aktiviti negeri.

Bukan itu sahaja, apa yang paling penting ialah Menteri Besar sebagai ketua pentadbir perlu tegas dan bijak mengurus negeri. Malah dilihat mendapat sokongan bukan sahaja dari rakyat tetapi juga exco-exconya. Bukan ditakuti tetapi dihormati dan dikasihi.

Kini akar umbi di Kedah mahukan Majlis Syura. Rakyat Kedah mahu pemantauan dilakukan oleh satu badan yang diiktiraf oleh agama terhadap 'kesemua institusi' yang ada. Bukan badan yang diwarisi dari Umno dan Barisan Nasional.

Rakyat faham, akal tak sekali datang. Tidak kira ia pemimpin atau rakyat biasa. Oleh itu biarlah bertawakkal sesudah habis akal.

2 comments:

Anonymous said...

Depa kata Kedah ok semua. Macamana tiba-tiba Ustaz kita ni jadi lagutu..

AFRAR YUNUS said...

salam sdra,
selagi kita bernama manusia, selagi itulah kita boleh terlupa dan yg lebih baiknya, kita diberi peluang untuk memperbetulkan kealpaan itu.