Tuesday, November 20, 2007

Usah dibeza PM Malaysia dan Presiden Iran


Perdana Menteri Malaysia Abdullah Ahmad tidak perlu dibeza atau dibandingkan dengan mana-mana pemimpin dunia lebih-lebih lagi dengan Presiden Iran, Mahmoud Ahmadenijad.

Masing-masing ada gaya pemerintahan tersendiri.

Ahmadenijad tidak suka kepada pembaziran. Presiden Iran itu tidak terlibat dalam apa-apa kejadian memegang atau menyentuh wanita. Pejabatnya dikatakan tidak memerlukan protokol ketat yang menyusahkan bukan sahaja menterinya malah menyusahkan orang ramai untuk bertemu dengannya.

Pemimpin Iran itu juga dikatakan enggan menggunakan jet mahal untuk kegunaaannya. Beliau lebih suka kepada kesederhanaan. Malah memadai baginya memiliki sebuah kenderaan lama dan rumah peninggalan bapanya seorang tukang besi.

Perlantikkan menterinya bersyarat. Sebagai pemimpin kepada umat Islam di Iran, beliau mahu ketelusan dalam pentadbirannya . Pengistiharan harta penjawat awamnya, terutama sekali oleh menterinya adalah wajib.

Bukan sahaja beliau tidak mahu 'tanggungjawab bersama' kepada rakyat diabaikan, namun baginya amanah daripada Allah swt adalah sesuatu yang sangat berat untuk diuruskan. Beliau tidak mahu dirinya dan menterinya terlibat dalam rasuah, tidak merompak harta negara, tidak menjadikan hak awam sebagai hak persendirian, tidak melulus dan menganugerahkan khazanah negara untuk anak,menantu dan kroni mereka.

Mahmoud sentiasa memikirkan bagaimana mahu memartabatkan rakyatnya. Bagaimana rakyatnya dapat hidup dalam suasana seorang hamba yang taat kepada penciptanya. Bukan menjadikan rakyatnya hamba dan fakir kepada satu sistem yang ketinggalan.

Berbeza sungguh Mahmoud dan PM Malaysia. Bagai langit dan bumi.

Di Malaysia, tidak perlu mengistiharkan harta bukan sahaja oleh PMnya tetapi juga oleh anak, menantu dan kabinetnya.

Satu ketika dahulu, menantunya Khairy Jamaluddin menjadi pegawai peribadi merangkap ketua protokol di Jabatan Perdana Menteri. Sesiapa sahaja yang ingin berjumpa mertuanya mestilah melalui KJ. Ibarat JPM sebagai rumah milik keluarga anak dan cucu ulama.

Dikatakan, akibat teguran Rais Yatim tentang cakap-cakap berlakunya conflict of interest, KJ melepaskan jawatan tersebut.

Sebenarnya, untuk menulis dan membandingkan dua tokoh ini, membuatkan timbul rasa malu.

Apa tidaknya. Dunia Islam mengamanahkan Malaysia menggerakkan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) tetapi masyarakat antarabangsa baru sedar bahawa pengerusinya kaki tidur.

Untuk mengayuh Malaysia sahaja dalam jangkamasa empat tahun, beliau sudah menjadi kurang upaya. Bagaiamana pula mahu memandu 57 negara di dalam OIC yang sudah berumur 38 tahun ?

Tempoh jawatan Malaysia sebagai pengerusi OIC sangat-sangat merugikan umat Islam.

Bagi mereka yang menaruh harapan yang tinggi kepada PM Malaysia, usahlah membuang masa memikirkan apakah perubahan yang akan dan boleh dilakukannya.

Fikirlah, apakah cara yang ada untuk menggayang dan menyahkannya dari politik negara ini supaya kemusnahan yang sedang beliau, anak, menantu dan kroni lakukan, tidak membuatkan rakyat Malaysia hilang terus maruah mereka dan hilang pula bumi yang dipijak.

Ramai yang ketawakan MIC kerana tidak mempunyai pemimpin pelapis. Kini Malaysia pula diketawakan kerana tiada pelapis yang boleh menggantikan Abdullah Ahmad.

No comments: