Saturday, May 12, 2007

Ibu : Kau Tiada Pendua

Ampunilah Kami


Empat belas tahun yang lalu iaitu pada tahun 1993, ibuku yang sedang uzur tidak dapat bersama kami menunaikan rukun Islam kelima. Ibu menderita menghidap penyakit kencing manis dan lemah jantung. Adakalanya dari Keroh ke hospital Baling, ke hospital Sungai Petani dan selalu juga ke hospital swasta di Pulau Pinang untuk menerima rawatan.


Tanpa ibu siapalah aku


Sambil bersalam ibu memegang erat tanganku. Kelihatan air mata mengalir membasahi pipinya. Seolah-olah enggan melepaskanku pergi. Wajahnya yang layu sejak beberapa tahun yang lalu kadangkala mengembalikan nostalgiaku. Tanpa ibu siapalah aku.


Ibu sepertimana aku tinggalkannya


Pesawat terbang tinggi membelah angkasa . Aku pula cuba mententeramkan diriku - ibu masih mempunyai abangku, adik-adikku, saudara-mara lain malah abbaku juga masih di sisinya.
Dari dalam pesawat ku layangkan kad kepada ummi yang dikasihi. Setelah beberapa hari di Madinah, aku menelefon ibu bertanyakan khabarnya. Sungguh gembira ibu dan juga aku apabila dapat mendengar suara masing-masing. Lebih-lebih lagi aku rasakan ibu masih seperti di kala aku tinggalkannya bersama ucapan salam dan lambaian tempohari. Kad yang ku tuliskan untuk ibu dan keluarga juga telah diterimanya.


Terasa kelainan


Kerap aku menghubungi ibu. Selang sehari dua aku menelefonnya dan bertanyakan khabar keluarga. Rindu kepadanya bukan kepalang. Walaupun baru beberapa hari di luar negara, aku terasa sangat kelainan.


Ibu menunggang kuda putih


Tugasku selesai di bumi anbiya. Di maktab tempat kami tinggal ada jiran dari Perlis, Pulau Pinang dan juga Perak. Masing-masing berehat sementara menanti masuknya waktu solat. Ketika ku lelapkan mata sebentar, aku dapat melihat ibu dalam pakaian serba putih menunggang juga kuda putih yang berjalan secara perlahan-lahan melihat kearah aku. Ibu melambai-lambaikan tangan kepadaku. Aku tertanya-tanya di mana diriku. Rupanya aku bermimpi yang tak pernah adanya selama kurang lebih satu bulan kami di sana.


Aku terkejut digerakkan dari tidur. Kata petugas di situ, ada panggilan telefon dari Malaysia. Aku diminta menunggu di lobi. Hatiku tesentak juga. Siapakah yang sanggup mencari aku sehinggalah ke alamat maktab yang tidak pernah ku khabarkan . Sebelum ini aku yang sering menelefon ke Malaysia. Rupa-rupanya suara itu adalah suara datuk saudaraku. Bertanya khabarku. Sambil itu menasihatkanku bahawa setiap yang hidup pasti akan menemui ajalnya. Kita pewaris sementara bumi perlu menerima hakikat dan meneruskan perjalanan hidup. Manusia dan segala-galanya di dunia ini akan kembali kepada Allah swt. Hatiku seperti dilanda gempa bumi, menjerit, mendahului pemikiranku untuk mengetahui apakah cerita di sebalik kata-kata itu. Semoga tidak ada sesuatu yang ‘tidak kena’.


Aku kaku dan lidahku kelu mendengar nasihat itu. Aku mengharapkan satu noktah segera.


Ibu pergi buat selamanya


Aku diberitahu ibu kembali ke rahmatullah. Innalillahi wainnailaihi rajiun.
Ibu disemadikan sebentar tadi. Segala-galanya telah diuruskan dengan selamat. Tergamam seketika namun, Allah menyanyangi ibu lebih dari kami.


Makkah – penduduk bumimu yang pernah mencerca Rasulullah saw sehingga membuatkan Rasul berhijrah ke Madinah memakukan satu sejarah yang tidak dapat aku lupakan sehingga bila-bila. Makkah, di dadamu ku menangis meluahkan kenangan berlalu bersama dan jasa ibu. Makkah - Haram Shariff menjadi saksi.


Kini, 14 tahun kehidupanku tanpa ibu. Segala-galanya tanpa ibu . Ibu – kau simbol kedewasaan, kejayaan dan kebahgiaan . Kestabilan keluarga , masyarakat dan negara bermula darimu.


Tiada pendua ibu


Aku berpesan kepada diriku dan juga kepada yang masih mempunyai ibu. ‘Ibu’tidak ternilai harganya. Hormat dan taatilah ibu. Ibu tidak dapat dibeli, ibu tidak dapat diganti, persamaan ibu tidak ada pada orang lain. Ibu adalah ibu. Tiada yang boleh menduakannya. Oh ibu , kehilanganmu…


Doa dari anakmu


Semoga Allah swt mencucuri rahmat dan meletakkanmu di syurgaNya bersama orang-orang yang beriman dan solehah. Ibu pada hari esok seluruh dunia meraikan Hari Ibu. Namun bagiku - aku meraikanmu setiap hari dalam doaku……. Ibu, ampunilah kami.

No comments: