Thursday, March 13, 2008

Negara Kebajikan PAS atau Perlis?

Negara Kebajikan seperti yang diuar-uar PAS telah melahirkan kebimbangan dan kekecohan dikalangan kepimpinan BN.

Seluruh jentera kerajaan digunakan oleh Abdullah Ahmad, Najib Razak, ahli kabinet dan sekalian tali barut mereka yang tidak memahami konsep tersebut untuk menyeleweng pemikiran masyarakat.

Media perdana yang diketuai oleh pengarang-pengarang hadhari menjadi alat propaganda atau ‘barua’ dalam mempromosikan dakyah kerajaan BN. Saban hari disiarkan berita-berita yang boleh dipersoalkan kesahihannya.

Ketua Pemuda PAS Pusat Salahuddin Ayub menjelaskan, “adalah sesuatu yang dangkal apabila seorang pemimpin cuba memberitahu rakyat bahawa Negara Kebajikan akan menyebabkan Malaysia menjadi bangkrap”.

Sabda Nabi Muhammad saw bermaksud, “kalau ada ummatku yang kelaparan, akulah orang pertama yang akan berlapar, dan jika kekenyangan dikalangan umatku, maka akulah orang yang terakhir sekali akan kenyang”.

Pilihanraya kedua belas menyaksikan Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan juga Wilayah Persekutuan kini berada dalam pentadbiran Kerajaan Rakyat.

Kejatuhan BN, sebuah kerajaan yang dipimpin oleh mereka yang sombong, angkuh dan dungu membuatkan Abdullah dan konco-konconya sedang mencari kasut baru untuk dipakai. Sedangkan parti rakyat telah lama dihina, dinafikan hak dan dipotong kaki mereka.

Bagi saya negara kebajikan harus dilihat dari dua cabang yang bermula dari pangkal yang sama.

Pertama, kebajikan yang lahir dari dalaman dan yang ada hubungan dengan Allah atau pencipta alam.

Keduanya, kerja-kerja kabajikan yang mestilah dilihat membawa kebaikkan sesama manusia dan makhluk lain.

Walaupun Perlembagaan dan pelaksanaan undang-undang di Malaysia ada hubungkait dengan manusia, ianya juga wajib diredhai dan diberkati seperti undang-undang di Madinah. Kerajaan Kelantan boleh dijadikan contoh dan ikutan.

Ulama, Imam-imam, guru-guru, kakitangan kerajaan, ketua-ketua masyarakat, pengamal media, pelajar, blogger, internet dan sebagainya mestilah berperanan mengikut acuan negara kebajikan atau negara rakyat.

Hari ini di Malaysia, bagi pemimpin BN, kebajikan bermakna mengisi tembolok kaum keluarga dan kroni mereka. Jika adapun rakyat yang mendapat faedahnya, itu adalah serpihan atau kuahnya sahaja.

Yuran sekolah RM5.00 dimansuhkan untuk rakyat jelata tetapi pelbagai yuran berjumlah RM120.00 wajib dibayar. Ini (RM5.00) adalah contoh negara kebajikan BN.

Media dikerah membohongi rakyat supaya kejelekkan pemimpin BN terlindung, hidup selesa dan selamat. Kenaikkan harga barang makanan tidak dipedulikan. Penduduk di Baling, di Gua Musang, di Bota dan sebagainya dihimpit isu kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Dalam masa yang sama ketika keringat berdarah rakyat Malaysia mengalir, di ketika itulah Abdullah Ahmad menerima gaji bulanan RM60,000.00. Menteri-menterinya mendapat gaji bulanan RM40,000.00. Kroni-kroni mendapat habuan beratus juta. Inilah yang dimaksudkan dengan negara kebajikan BN.

Rasuah yang berleluasa, PDRM dan BPR yang hilang arah diperkudakan pemimpin BN dan IPCMC sudah menjadi temberangan Abdullah. Semuanya menguntungkan pemimpin hadhari BN.

Penjaja kecil disaman, harga susu naik, kos rumah meningkat, Melayu India Cina yang bukan kroni dipinggirkan, sistem pendidkan negara diniagakan, rawatan kesihatan akan dilacurkan kepada kroni dengan bayaran yang tinggi, dirobohkan surau dan kuil sesuka hati, tol yang tersangat tinggi, gejala sosial yang tidak dipeduli, komisyen dalam pembelian harta negara, kronisma, nepotisma dan pelbagai masalah rakyat diperlekekhkan oleh Abdullah dan kabinet BN. Itulah negara kebajikan BN, dipayungi sistem hadhari Islam.

Koridor berbillion ringgit, projek beratus juta, pembangunan tidak seimbang, pendidikan dan kesihatan yang dimilik peribadikan menguntungkan siapa ?

Apa guna semua itu jika parit depan rumah tersumbat, elektrik, air, sekolah, jalanraya, cukai pintu, cukai tanah dan sebagainya yang menyakitkan.

Rakyat menderita dan diperbodohkan.

Bagi PAS dan parti alternatif lain, ideologi negara kebajikan bukan sahaja sepatutnya menjadi ideologi politik yang difahami oleh orang Islam tetapi juga perlu difahamkan kepada yang bukan Islam.

Negara kebajikan atau negara rakyat mesti berfungsi sebagai pelindung, pengawal dan hakim kepada aktiviti negara . Bukan hanya pelindung dari segi ketenteraan. Apa guna pagar-pagar yang kuat untuk melindungi penghuni yang rapuh dan tidak bernilai?

Penghuni negara wajib kaya dari segi akidah, mentaliti, ekonomi dan sosial.

Apa guna bangga dengan undang-undang negara seperti ISA, OSA, Akta Percetakan, AUKU dan akta dracula yang lain yang tidak ada pertalian dengan kehidupan manusia.

Kata Salahuddin, “ lihat bagaimana Kelantan menyediakan kemudahan untuk keselesaan rakyat seperti projek Jihad Ternak, Takaful Armalah, Takaful Khairat Kematian untuk warga emas, Ladang Rakyat, bantuan perubatan untuk pesakit kronik dan sebagainya. Ia langsung tidak menjejaskan negara, tetapi memberi manfaat besar kepada rakyat. Jika ia boleh menjejaskan negara sehingga bangkrap, sudah tentu negeri semiskin Kelantan sudah lama bangkrap”.

Saya mencadangkan agar Menteri Besar atau Ketua Menteri di Kelantan, Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor menjadi exco kebajikan di negeri masing-masing . Jika tidak, melantik exco kebajikan dari kalangan mereka yang pro-aktif.

Masalah remaja, rakyat miskin, keganasan rumah tangga, pembuangan bayi, gantung tidak bertali, rempit, dadah, anak angkat, penganiayaan, kebakaran, banjir, penyakit kronik, bantuan kewangan untuk ibu tunggal, warga tua, orang kurang upaya, keluarga banduan, rumah anak yatim, rumah perlindungan OKU, rumah orang tua dan beratus masalah yang melibatkan kebajikan manusia dari lahir sehingga mati, berada di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Kenapa selama ini Shahidan Kassim bekas Menteri Besar Perlis gagah di negeri Darul Sunnah itu? Exco Kebajikan dipegangnya sendiri.

No comments: