Saturday, March 29, 2008

Kerajaan Kedah, Tambang Bot Langkawi Membebankan


Langkawi melakar sejarahnya tersendiri.

Lagendanya mengisahkan bagaimana Mahsuri dituduh melakukan perbuatan sumbang oleh mertuanya yang akhirnya membawa kepada hukuman
mati. Darah putih yang mengalir dari badan Mahsuri telah membuktikan bahawa tuduhan mertuanya adalah fitnah semata-mata.

Terdapat lebih daripada 100 buah pulau di Langkawi ini. Ianya dihubungkan ke tanah besar oleh pengangkutan udara dan laut. Namun bagi 74% masyarakat biasa di sini, pengangkutan lautlah yang menjadi pilihan utama kerana murah dan menjimat masa berbanding pengangkutan udara.

Baru-baru ini kenaikkan tambang feri telah menimbulkan keresahan dan ketidakpuasan hati pengguna. Harga tiket naik pada 1 Disember 2007 dari RM18 kepada RM23. Jabatan Laut Malaysia sendiri yang mengumumkannya. Ianya sangat-sangat membebankan pengguna yang berulang-alik ke tanah besar dan sebaliknya.

Jika dengan kenaikkan tambang ini perkhidmatannya bertambah baik, maka dirasakan kemarahan orang ramai akan berkurangan. Inikan tidak.

Sistem menunggu yang diamalkan sekarang menyusahkan golongan tua, orang kurang upaya, kanak-kanak dan penumpang feri secara keseluruhannya. Untuk masuk ke dalam perut feri sahaja adakalanya mengambil masa lebihkurang 20 minit berjalan kaki.

Kedua, pernah beberapa kali tiket yang dibeli dari syarikat yang berlainan mempunyai nombor kerusi yang sama. Mencelarukan pengguna ketika mencari tempat duduk.

Ketiga, tandas sekitar jeti dan di dalam bot kurang selesa. Difahamkan perkara ini telah dimaklumkan kepada pihak pengurusan namun tindakannya masih minima.

Keempat, pengguna feri dikehendaki menunggu lebih lama sebelum feri bergerak kerana terpaksa menunggu sehingga penumpang penuh.

Kelima, perjalanan mengikut jadual tidak dapat diharapkan lagi dengan perkhidmatan seperti ini. Pekerja yang berulang-alik samada ke Langkawi atau tanah besar terpaksa menggigit jari akibat ketidaktentuan masa ini.

Keenam, terdapat hanya satu pintu untuk keluar masuk ke dalam bot (tidak termasuk pintu kecemasan). Ianya mengambil masa yang lama untuk masuk dan keluar dari bot. Papan atau tangga yang menghubungkan pelantar dan bot sudah ketinggalan zaman. Dua minggu yang sudah, saya melihat sendiri bagaimana seorang warga tua terjatuh ketika hendak keluar dari bot tersebut. Kejadian seperti ini difahamkan telah berlaku berulang kali.

Ketujuh, terdapat beberapa tiang di dalam bot yang diletakkan rapat dengan kerusi pengguna. Ianya mengganggu dan tidak selesa untuk diduduki. Sepatutnya kerusi ini diberikan secara percuma atau separuh harga sahaja.

Kerajaan seharusnya memikirkan pelan kecemasan atau alternatif bagaimana harga atau tambang bot ini dapat dikurangkan. Desakkan bertalu-talu pengusaha feri tidak sepatutnya dilayan.

Bagi saya, perkhidmatan feri yang lebih kecil dan kerap boleh memberikan manafaat dari segi kos. Kerajaan negeri boleh melalui anak syarikatnya menjadi pesaing kepada syarikat-syarikat sedia ada dengan menyediakan feri/ bot sendiri sebagai menjalankan tanggungjawab sosialnya.

Semua orang tahu bahawa ‘tahi’ ini telah ditinggalkan oleh Mahdzir Khalid dan BN. Walaupun pada 8 Februari yang lalu, bekas MB itu menyatakan “rasa kesal dan tidak berpuas hati dengan tindakan pengurusan Jeti Kuala Kedah yang gagal menguruskan jadual perjalanan feri dengan baik”. Ianya dianggap sebagai satu sandiwara Mahdzir.

Sebelum ini Bakar Taib, Nawawi Ahmad, Mahdzir Khalid, UMNO dan BN diberikan undi dan disokong oleh pengundi di Langkawi . Apa yang mereka lakukan untuk mengurangkan penderitaan ini ?

Lebih menyakitkan hati ialah apabila Nawawi yang buta fakta itu seolah-olah menuduh kerajaan "dua hari" PAS punca kenaikkan harga feri. Sedangkan, surat Jabatan Laut jelas menunjukkan kenaikkan tambang dipersetujui oleh Mahdzir sebelum November 2007 lagi. Cuma pelaksanaannya sahaja ditangguhkan. Mahdzir bimbang jika tambang dinaikkan sebelum pilihanraya sudah tentu ianya akan membawa implikasi kepada UMNO dan BN pada ketika itu.

Itupun, masih ada pengundi di Langkawi memberikan mandat baru kepada Nawawi.

Peristiwa pertembungan bot pada 6 Disember 2006 harap tidak dilupakan. Kekhuatiran orang ramai terhadap mutu perkhidmatan pengusaha bot ada benarnya.

Kerajaan baru PAS di bawah kepimpinan Ustaz Azizan boleh mengambil iktibar dari kisah Mahsuri. Buktikan bahawa tahi yang ditinggalkan oleh Mahdzir Khalid, UMNO dan BN adalah benar-benar 'lagenda sumbang' dan biar juga rakyat Kedah tahu bahawa Nawawi, UMNO dan BN ibarat mertua Mahsuri yang menjadi penabur fitnah semata-mata.

No comments: