Wednesday, July 4, 2007

Polis, Polis. Awat la dengan hampa ni

Perlawanan akhir bolasepak di Stadium Batu Kawan Pulau Pinang Sabtu lalu meninggalkan kenangan pahit kepada banyak pihak. Ialah, takkan Tuanku Sultan Kedah dan Raja Muda Perlis tak boleh jalan kaki. Kita terima itu.

Namun kata orang utara, takkanlah Polis tak dan nak pikiak jalan menghala ke stadium akan bercelaru dengan berpuluhan ribu manusia. Dahlah bulan sudah pi buat road block ataih jambatan Pulau Pinang. Waktu paling sibuk. At-last jumpa perompak tang lain. Kata Maidin penjual nasi kandak, "tak taulah depa kalot lagu mana... tu yang terajai pi ataih jambatan"

Polis ni, bab atau soal ceramah PAS atau Keadilan atau pembangkanglah, awal setengah hari lagi dah sampai dengan FRUnya, dengan Polis biasanya, dengan water canonnya dan segala jentera seperti nak berperang dengan penceramah dan pendengar ceramah.

Tapi malu sungguh, depa tak dan nak baca apa akan terjadi di Stadium Batu Kawan. Itu belum lagi kalau ada anasir jahat nak buat kerja tak ketahuan masa tu, belum lagi ada apa...apa depa kata..Al Qaedakah, belum lagi huru-hara dan belum lagi negara luak serang masuk Pulau Pinang.

Apa akan terjadi? Berak berkapurlah polis. Sibok sangat puak polis ni dengan hal-hal politik dalaman, mengampu politikus dan menongkat vip sampaikan kes-kes jenayah meningkat. Jika betul-betullah ditubuhkan jawatankuasa mengkaji keberkesanan polis ni, nescaya di daerah kecil pun mereka bermasalah dalam menyelesaikan kes. Statistik mereka tak boleh dipercayai, sepertilah yang di katakan oleh Johari Baharom, menteri Polis sendiri.

Dalam dok banyak masalah, Musa Hassan KPN yang bermasalah tu pula disambungkan perkhidmatannya. Habeh.. nak kata apa lagi ?

2 comments:

Anonymous said...

hang jgn hanya tau nak hentam org je. hang kerja tau nak tulis je tp tak guna otak nk pikir.

AFRAR YUNUS said...

sejahtera
hang ka. lama tak dengak ceghita. camna. durian dusun di perak dah berbuah kah. nanti boleh pekena.aku pi kampung la..