Friday, July 13, 2007

Isu rasuah Di Malaysia : Bisunya Islam Hadhari

Saya diberitahu oleh seorang AJK UMNO Kubang Pasu bahawa beliau telah diberikan sejumlah wang dan telah juga diminta untuk tinggal di dalam rumah sehinggalah mesyuarat pemilihan G7 di Kubang Pasu selesai. Katanya beliau telah memaklumkan perkara tersebut kepada pihak berkenaan dalam UMNO bahagian tersebut, namun tidak dilayan.

Kemudian, Johari Baharom Ketua UMNO Bahagian Kubang Pasu didakwa menerima wang sogokkan membebaskan dua penjenayah telah dibebaskan pula bukan sahaja dari kemelut rasuah di bahagiannya dalam menghadapi G7 tetapi juga dibersihkan oleh BPR dari tuduhan menerima sogokkan wang sejumlah RM5 juta.

Pada pagi sebelum Johari dibersihkan, beliau memaklumkan kepada media bahawa pihaknya ada membuat laporan kepada BPR meminta Musa Hassan Ketua Polis Negara pula disiasat berkaitan isu rasuah RM2.1 juta.

Apa kesudahannya ?

Mengikut pengalaman atau predict kes Johari sudah tentu nanti Peguam Negara tidak akan mendapat kerjasama dari pihak penyogok. Penyogok akan memberitahu kepada Peguam Negara bahawa mereka tidak pernah menyogok. Maka akan selesailah satu lagi kes dakwaan rasuah di bawah pentadbiran Abdullah Ahmad PM Malaysia.

Di mahkamah Malaysia - bolehkah semua yang dituduh bersalah meminta bantuan satu pihak lagi untuk tidak memberikan kerjasama kepada pihak pendakwa atau Peguam Negara untuk memudahkan kes mereka juga ditutup sepertimana kes Johari Baharom?

Kadangkala seronok meneliti perjalanan aktiviti agensi kerajaan negara ini dalam hal-hal yang berkaitan politikus dan VIPnya. Adakalanya berasa sedih kerana tidak ada rasa amanah dan tanggungjawab pihak-pihak yang terbabit menguruskan kepimpinan pelbagai peringkat.

Di negara Cina, mereka yang terlibat dalam kes rasuah akan dihukum mati. Di Korea, India, Jepun dan banyak negara lain, menterinya akan meletakkan jawatan dan ada yang sampai bunuh diri. Di kebanyakkan negara bertamadun lain, mereka yang terlibat akan dihukum dengan setimpalnya menurut undang-undang negara yang adil.

Di Malaysia, undang-undangnya akan cuba mendapatkan kerjasama dan bertanya dengan penyogok terlebih dahulu sebelum apa-apa tindakan boleh diambil. Dalam banyak hal dan keadaan, Islam Hadharinya mengambil sikap membisu tentang rasuah seperti sikap membisu Imam Besarnya.

Islam Hadhari bertujuan untuk mencapai sepuluh prinsip utama:

  1. Keimanan dan ketaqwaan kepada Ilahi.
  2. Kerajaan adil dan beramanah.
  3. Rakyat berjiwa merdeka.
  4. Penguasaan ilmu pengetahuan.
  5. Pembangunan ekonomi yang seimbang dan komprehensif.
  6. Kehidupan berkualiti.
  7. Pembelaan hak kumpulan minoriti dan wanita.
  8. Keutuhan budaya dan moral.
  9. Pemeliharaan dan pemuliharaan alam semula jadi.
  10. Kekuatan Pertahanan dan Perpaduan.

No comments: