Wednesday, July 11, 2007

Khir Toyo Benar Dalam Isu Anugerah Cemerlang

Beberapa orang rakan dalam sektor perkhidmatan awam memberitahu supaya Presiden CUEPACS dimaklumkan tentang apa yang dicakapkan oleh Khir Toyo itu adalah benar.

Ini adalah maklumbalas dari kakitangan perkhidmatan awam:

Ramai ketua jabatan suka memberikan anugerah khidmat cemerlang kepada pembodek-pembodek dalam jabatan walaupun kerja mereka tidak seberapa. Jika boleh setiap tahun hendak diberikan kepada dua atau tiga orang yang sama sahaja. Olehkerana sistem ini mendapat tentangan dalaman sesama pekerja di kebanyakkan jabatan, maka dibuat giliran pula supaya semua kakitangan dapat merasakan anugerah cemerlang.

Inilah impak dari sistem saraan baru yang diperkenalkan oleh beberapa kerat pemimpin JPA dengan kerjasama kerajaan. Perkara ini dikatakan sudah berlarutan sejak beberapa tahun yang lalu. "Takkanlah pemimpin dan ahli jawatankuasa CUEPACS tidak dimaklumkan tentang hal ini" dakwa mereka lagi.

"Daripada dua tiga orang itu sahaja yang mendapat cemerlang, lebih baik dibuat giliran. Aduan kami tentang masalah ini tidak kemana. Asyik-asyik kaki bodek sahaja dapat cemerlang, yang buat kerja betul hendak diketepikan. Mana boleh?" kata mereka.

"Ada yang mendapat anugerah cemerlang persekutuan dan negeri dalam tahun yang sama. Ada yang dapat anugerah tiga tahun berturut-turut. Kita setuju mereka kerja baik. Ada yang lebih baik daripada mereka tak dapat kerana JPA memperkenalkan sistem kouta pula. Jadi, yang bodek, yang rapat, yang mesra dan yang ampu mendapat markah tambahan. Yang lebih baik terpaksa menggigit jari untuk memberikan laluan kepada kaki bodek" tegas mereka lagi.

Satu lagi maklumbalas yang diterima ialah, majoriti kakitangan perkhidmatan awam bersedia untuk memberikan markah kepada ketua jabatan mereka jika ianya dapat dilaksanakan kerajaan. Mereka berharap dengan pemberian markah tersebut, penilai pertama akan lebih berhati-hati dan adil. Majoriti kakitangan ini berharap pemarkahan mereka diambil kira oleh pegawai penilai pertama dan kedua dalam memberikan markah kepada ketua pejabat mereka pula. Baru ada check and balance.

Betulkah semua pandangan ini ? Ketua Setiausaha Negara, JPA dan CUEPACS tentu ada jawapannya.

No comments: