Friday, July 20, 2007

Lal Masjid: Pervez Musharraf Sepatutnya Sudah Pergi


Peristiwa berdarah Lal Masjid atau Masjid Merah di Islamabad Pakistan pada 10 Julai 2007 yang lalu mengingatkan kita kepada kedayusan Musharraf yang sanggup menjual maruah bangsanya demi bersujud di hadapan Bush ketika berlakunya serangan ganas Amerika terhadap Afghanistan.

Musharraf bimbang Pakistan dijadikan padang jarak padang terukur lalu sanggup bekerjasama dengan pengganas Bush menghancurkan Afghanistan.

Bukan itu sahaja, selepas peristiwa 11 September, untuk memenangi hati Bush, Musharraf sanggup pula menutup madrasah dan sekolah agama di seluruh negaranya. Ia menangkap dan menahan ulama dan guru-guru agama di atas nama fanatik Islam. Demi untuk mengekalkan kuasa, ia sanggup bertelagah dan memecat Ketua Hakim Negara Pakistan Iftikhar Chaudry.

Terkini, bukan hanya tangannya tetapi seluruh badannya bermandikan darah umat Islam kerana mengerahkan tentera menceroboh dan membunuh di Masjid Lal. Statistik kematian melebihi 100 orang. Majoritinya pelajar sekolah agama.

Sudah sampai masanya, Musharraf, 64 tahun yang merampas kuasa secara coup d'etat pada 12 Oktober 1999 dan mengistiharkan dirinya sebagai Presiden Pakistan yang ke 12 pada 20 Jun 2001, pergi meninggalkan politik Pakistan. Perjuangannya hanyalah untuk mempastikan bahawa dia dan keluarganya terus hidup.

Biar rakyat mati di atas apa nama pun.

Akur dan tunduk kepada desakkan Amerika bukan kerana rakyatnya disayangi atau perlu diselamatkan. Tetapi kerana dirinya perlu dikekalkan sebagai pemerintah. Jika tidak, takkanlah Lal Masjid menjadi saksi kerakusannya.

No comments: