Wednesday, April 18, 2007

Pilihanraya Ijok : Siapa Pilihan Anda


PKR atau MIC

Pilihanraya kecil DUN Ijok (N08) yang terletak di dalam kawasan Parlimen Kuala Selangor (P096) akan diadakan pada 28 April 2007 ini. Ia diadakan berikutan kematian ADUNnya Datuk K.Sivalingam, 59 akibat serangan jantung pada 4 April 2007 yang lalu.

Data pengundinya dapat dilihat di bawah *. Kewibawaan calon PKR, Tan Sri Khalid B Ibrahim , 61 di sini dan calon MIC K.Partibhan, 38 di sini.

Sudah ada pengistiharan awal peruntukkan sejumlah RM36 juta kepada penduduk di Ijok yang dibuat oleh YAB Menteri Besar Selangor.

Sebagai manusia dan pengundi bukan sahaja di Ijok malah di seluruh Malaysia, pilihanraya ke 11 telah lama berlalu . Mengapa baru sekarang peruntukkan untuk pembangunannya?

Ahh.. lupakan sahaja tentang peruntukkan dan kerenah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Itu semuanya politik, bukan ? Lihat apa kata mereka tentang kelayakkan untuk menjadi seorang pemimpin.

  • Imam Ghazali, “..mestilah seorang mukmin, seorang yang berlaku adil dan mendapat persetujuan kaumnya”.

  • Ibn Hanbal pula memberitahu, “..hendaklah mendapat persetujuan, mempunyai pengaruh dalam masyarakat..”.

  • Al Mawardi mengatakan, “..berilmu dan mampu berijtihad, tidak cacat, berani dan mampu mentadbir dengan baik..”

  • Ditambah Ibn Hazm, “..baligh, lelaki, berilmu, tidak cacat, tegas, berani, tidak kedekut dan tidak membazir…”

Calon mana pilihan anda ? Bayangan Anwar Ibrahim atau Samy Vellu ?

*DUN Ijok yang mempunyai 12,272 orang pengundi dengan 39 orang pengundi secara pos - 50.7 peratus pengundi Melayu, 28.4 peratus pengundi India, dan 20.9 peratus pengundi Cina.

1 comment:

bakaq a.k.a ~penarik beca said...

Tuan/Puan pemilik blog yang dihormati

Salam

Mohon maaf kerana mengacau. Jika Tuan/Puan sudi dan mempunyai masa, harap lawati Malaysiakita Posting terkini Tuan/Puan disenaraikan. Salam.