Wednesday, April 11, 2007

Ada Zoo Di Jalan Parlimen ?

Di Malaysia


Parlimen merupakan satu badan pembuat undang-undang. Baik parlimen di negara lain atau di Malaysia fungsinya adalah hampir sama. Di Malaysia parlimennya merangkumi Dewan Rakyat dan Dewan Negara . Ahli Dewan Rakyatnya dipilih di dalam pilihanraya manakala ahli Dewan Negaranya pula dilantik.


Parlimen mempunyai kekebalan. Ahlinya bebas bercakap menyuarakan masalah, pandangan dan cadangan pengundi dari kawasan yang mereka wakili.


Di Malaysia, Duli Yang Maha Mulia Yang diPertuan Agong menjadi ketua negara yang mempayungi parlimen. Rang undang-undang yang diluluskan di dalamnya akan menjadi akta. Akta ini akan mengawal aktiviti negara dan pergerakkan rakyatnya.


Ramai yang terkejut dengan isu dan cara perbahasan yang diadakan di dalam parlimen di Malaysia terutama sekali dari kalangan Yang Berhormat parti pemerintah . Pertikaman lidah secara negatif, panggilan beruk, babi, kurang ajar, binatang, bodoh, lembu, pi balik negara asal hang dan macam-macam lagi mempamerkan perbincangan secara kebudak-budakan, tanpa statistik, tanpa fakta dan kupasan yang kurang membina.


Sudah tiba masanya persidangan di parlimen di siarkan secara langsung oleh media elektronik supaya pengundi tahu apa yang wakil rakyat mereka sedang bincangkan. Adakah wakil mereka hadir, jaga, tidur, isu apa yang dibangkitkan, siapakah yang lebih bertenaga dan rasional serta relevankah mereka .


Adakah masa lima tahun di dalam parlimen digunakan dengan sebaik-baiknya? Atau kita dapat mengenal pasti mereka adalah dari kalangan yang berfikiran suntuk dan sempit akal ? Hanya berdentum di kampung sahaja ?


Biar rakyat tahu betulkah ada badut, babi, beruk, binatang, lembu dan mereka yang kurang ajar dan biadab di dalam parlimen seperti yang seringkali mereka isukan sendiri ?


Jika ya, adakah akta yang diluluskan secara emosional itu bertenaga memagar dan mengawal pemimpin dan rakyat mengikut semangat dan roh pembikinannya ?


Buat masa ini hanya ‘bajet’ sahaja disiarkan secara langsung.

No comments: