Thursday, December 16, 2010

Speaker Parlimen : Apa kata negara Komanwel

Seolah-olah orang kampung dari negeri yang buta huruf dilantik menjadi speaker Parlimen Malaysia.

Nak ulas panjang-panjang terasa negaraku ini semakin terhina selepas 53 tahun merdeka.

Apa kata Speaker Parlimen negara-negara Komanwel tentang mutu dan kualiti 'speaker' ini ?

12 comments:

1Crony said...

Lebih baik ambil MP dari Timur Leste menjadi speaker dari Sabahan ini. Bercakap pun tunggang langgang, baca peraturan pun tunging terbalik, macam lulusan Universiti Monggolia aje. Kalau nak dibandingkan dengan Tun Zahir dahulu, jauh langit dengan bumi integritinya.

Anonymous said...

spekar taik kuching .....
pandikar amin taik kuching

Pie Pedal said...

Sabah tak maju kerana rakyatnya ketinggalan. Ramai yang buta huruf. Lantik pula orang menjadi ketua seperti Pandikar. Negara lain sudah entah kemana-mana. Kasihan penduduk Sabah yang menikam diri sendiri.

Kamal Sanusi said...

Selalunya lembu akan dicucuk hidung dan ditarik ke sana ke mari oleh tuannya sekalipun lembu tu tak mau, nescaya kena bedal. Babi pulak tak dicucuk hidung oleh tuannya.

Kesimpulannya, Pak Pandiaq Amin Tak Mulia ni lebih teruk dari babi.


Wakakakakakakaka................

Anonymous said...

Tuan
Pandikar ni perasan dia seorang sahaja yang bijak. Jadi Speaker kena adil. Jika tak boleh adil, haram namanya.

Anonymous said...

Tindakan Pandikar Amin yang tak Mulia
itu merosakkan dan mencacatkan demokrasi berparlimen. Tindakan yang amat memalukan. Inilah akibatnya bila diletakkan bahalol bin baghal @ Pandikar yang tak pendikar di kerusi speaker. Pandikar syok sendiri. Dia merasakan dialah yang terbaik dikalangan yang baghal yang bernegerikan negeri di bawah bayu.
Malu, malu, malu amat memalukan.

Anonymous said...

Salam semua.
Nak tengok apa Sdr Afrar nak komen sbb bila ada komen yg kontra, dia kata komen yg berbau marah - ni yg semua dok marah & maki nie dia nak kata apa lak.

Anonymous said...

bikin malu orang sabah jak...
bodoh sabah ni...
mcm dianjing2kan jak...
menyesal aku jadi ors SABAH...

AFRAR YUNUS said...

salam
takpa. komenla. nanti sore saya bagi pandangan...

Kasturi said...

Mentaliti orang Sabah dan Sarawak masih ditahap rendah. Itu sebab apa yang ketua mereka buat, sampai rogol kaum asal mereka, tidak diapa-apakan. Kasihan pribumi di dua negara ini.

Danny said...

Kalau haku jadik speker pun haku akan gantong semua pembangkang yang jadi kuda tunggangan DAP shit tu. Dah tahu bersalah dan tu sebab ready bawa poster nak buat deo dalam parlimen tu. hahaha... Budaya babi jalanan nak dibawa masuk ke dalam parlimen. Kalau ahli parlimen komenwel tahu memang kena ketawa terbahak-bahak pecah perut dek ahli parlimen PR pencacai YAHUDI PENGAMAL HOMOSEKSUAL tu. Wikileaks yang kata bukan saya kata geng...

AFRAR YUNUS said...

salam 1Crony

saya tak nafikan Tun Zahir dahulu, dihormati oleh kedua-dua belah ahli parlimen - kerajaan dan juga pembangkang. pandikar ni sudah seperti di 'tune' bahawa asalkan saja pembangkang - cantas.

salam ano

bila sudah marah dan meluat, pelbagai kenyataan nista akan keluar. harap-harap tu, pandikar belajar dari kesilapan.

salam sdra Pie Pedal

rakyat sabah boleh melihat dan membezakan pembangunan dan mentaliti mereka berbanding masyarakat negeri-negeri lain. mungkin mereka sedang menunggu pilihanraya ke 13. kita harap akan ada perubahan.

salam sdra kamal,
mungkin pujian kawan-kawan seronokkan pandikar tetapi pandikar perlu berada di tengah-tengah kerana memang itu posisinya sebagai speaker. dia perlu banyak belajar. bukan hanya bermain dgn kata-kata. kita doakan.

salam sdra ano

keadilan sangat penting bagi seorang yg menjalankan kerja-kerja menghakimi. pandikar patut lupakan jawatan politik ketika men'speaker'kan parlimen.


sdra ano 10.15pm

saya setuju tindakan Pandikar merosakkan dan mencacatkan demokrasi berparlimen. Tindakan yang amat memalukan. mungkin selepas ini dia akan sedar.


Salam ano
siapalah saya utk marah. cuma bertukar-tukar pandangan. sdra juga boleh berikan pandangan tetapi janganlah marah saya yang cuma menyampaikan sahaja.
lihat sahaja pandikar - dia sudah marah kerana ada orang cuba memperbetukannya. kita mahu perubahan dalam negara. standardnya sama dgn negara kelas pertama. apa sdra tdk mahu?

salam sdra ano;
bikin malu orang sabah jak...
saya harap orang lain di sabah tak gitu. pandikar mahu kerja lebih sedangkan dia ada dua pembantu. akhirnya - kelemahannya terserlah.
biar orang kampungnya menasihatkannya.
tk sdra.

mentaliti orang Sabah dan Sarawak masih ditahap rendah. Itu sebab apa yang ketua mereka buat, sampai rogol kaum asal mereka, tidak diapa-apakan. Kasihan pribumi di dua negara ini.
- adakah kita bersetuju ?

sdra danny

jika sdra danny gantung semua, mana meriah sidang parlimen sebegitu rupa.
bimbang nanti ahli parlimen masuk sidang dgn berikan salam - "assalammualaikum cikgu pandikar"
dia jawab pula, "salam.duduk semua. kerja rumah sudah siap".

bukankah itu kelas tabika namanya.

mai kita pakat-pakat cari jalan yg lebih sesuai.

wikileaks juga kata najib pdrm terlibat dalam kes altantunya. sangat memuskyilkan saya utk terima atau menolak ?

tk banyak-banyak
salam