Saturday, December 4, 2010

Shahanim Ketua Perhubungan UMNO Kedah ?

Beberapa minggu yang lalu Shahrizat Abd Jalil, Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat merangkap Ketua Wanita UMNO Malaysia pernah mencadangkan agar wanita diberi peluang menerajui negeri sebagai Menteri Besar atau Ketua Menteri.

Siapakah yang dibayangkannya ?

Ada pemimpin UMNO mahu agar kepimpinan di Sabah dan Sarawak digantikan dengan wanita.

Taib Mahmud dan Musa Aman sudah dikategorikan sebagai pemimpin lapuk dan diibarat bagai 'rumah kata pergi, kubur kata mari'.

Dimasa yang sama pemerhati politik di Pulau Pinang membayangkan kenyataan Shahrizat itu ditujukan untuk dirinya sendiri.

Anak Mami Penang itu sudah tidak menjadi Ketua Bahagian di Lembah Pantai. Dia mahu mencuba nasib di Pulau Mutiara pula dengan alasan "kaum bertelor" dari kalangan UMNO dan Gerakan sudah tidak bermaya merebut Penang daripada Lim Guan Eng dan Pakatan Rakyat.

"Najib, hang tengok-tengoklah aku yang masih senator. Aku Ketua Wanita UMNO Malaysia ni" masej yang cuba Shahrizat sampaikan pada UMNO dan BN biarpun tidak mendapat respon yang positif daripada Zahid Hamidi, Hishamuddin Tun Hussin dan Shafie Apdal.

Beliau minta dibayangkan sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang - YAB Datuk Seri Shahrizat Bt Abdul Jalil.

Di Kedah pula, ramai yang sedang bermandi bunga nak jadi Ketua Perhubungan UMNO Negeri.

Esok-esok jika BN menang, ketua inilah diantara yang akan disyor sebagai Menteri Besar Kedah.

Ada yang kata Ghazali Ibrahim pun kata boleh. Dia adalah bekas Ahli Parlimen Padang Terap. Kini Pegawai Khas Najib Bangsawan. Tajul Urus Mohd Zain-di Bahagian Merbok pun nampaknya bersetuju, Jamil Khir Baharom - Penerangan Umno Kedah sedang warm-up dan Mukhriz Mahathir - AJK Umno Kubang Pasu pula dikatakan sudah mendapat restu bapa.

Johari Baharom - Ketua Bahagian Kubang Pasu dok nganga juga, Ahmad Bashah Md Hanipah - Timbalan Ketua Perhubungan Umno Kedah dah 'memagak dan bersilat lama' dan Mahdzir Khalid - mantan MB Kedah pun mau.

Puak ni hebat-hebat belaka.

Ada pula kumpulan wanita di Kedah membisik bersetuju dengan cadangan Shahrizat agar kaum Hawa menjadi Ketua Perhubungan UMNO Kedah dan seterusnya Menteri Besar negeri Jelapang padi itu jika BN Menang.

Biarpun Puteri UMNO dikatakan agak kurang mesra dengan pergerakan Wanita, ada bisik-bisik agar Shahanim Mohamad Yusoff diberikan peluang menerajui UMNO Kedah.

Puak UMNO mahu agar politiking sesama tujuh atau lapan calon lelaki UMNO dikurang atau dihapus dengan perlantikan Shahanim.

Tentunya Shahrizat gembira.

No comments: