Friday, May 18, 2007

Harga Barang Naik, Hisap Darah Malaysia

Biasa isteri Datuk Mohd Shafie Apdal, Menteri Perdagangan dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berkata bahawa suaminya sebelum masuk politik dulu suka berpidato di hadapan cermin. Mungkinkah ia mahu petah bercakap seperti Sukarno ? Atau mungkin mahu tahu apa orang lain melihat dan menilai tentang dirinya ? Biarkan . Itu dulu. Sekarang Shafie pemantau kerenah kepenggunaan. Perlu berpidato dan berhujjah dua pihak. Tidak lagi dengan bayangan wajahnya.


Harga petrol naik, tepung naik, minyak masak naik, tambang bas naik, tarif elektrik naik, air naik, telefon naik, pos naik, tambang haji naik, tol naik, harga daging, ikan, cabai dan banyak lagi yang naik. Indeks komposit pun turut naik.


Sudah menjadi adat di Malaysia , selepas sahaja kenaikkan gaji , harga barang turut naik. Hari ini gaji kakitangan awam belum naik tetapi harga barang sudah naik. Trend baru ini akan menjadi adat kerana menteri berkenaan dan kementeriannya tidak ada mekanisma pemantauan kenaikkan harga barang.

Harga tepung naik kerana bahan tersebut diimport dari Amerika . Kos bahan di sana naik dan kita perlu menerima hakikat kenaikkannya di sini. Harga petrol naik kerana harga pasaran dunia naik walaupun Malaysia sebuah negara pengeluar minyak dengan keuntungan tahunan berpuluh billion. Harga petrol di pasaran dunia turun tetapi di Malaysia masih kekal.


Menteri Rafidah Aziz pernah menyarankan , bila harga susu naik, kita boikot membeli susu. Bila harga pakaian naik, bila tarif elektrik naik, bila tarif air naik, bila harga makanan naik, bila harga ubat naik, apa pula idea dan saranan Rafidah ?


Lihat perangkaan Baitul Mal dan Jabatan Kebajikan Masyarakat. Pemohon bantuan kewangan jabatan berkenaan semakin bertambah atau berkurang ?


Indeks Komposit melonjak melebihi 1300 mata . Nilai seunit saham masih seperti tahun 1997. Apa yang rakyat Malaysia perolehi ? Selesakah ekonomi Malaysia ?


Shafie Apdal dan menteri lain perlu berdiri semula di hadapan cermin . Jangan fikirkan tentang tanggapan masyarakat terhadap diri anda. Fikirkan jika cermin itu boleh bersuara, nescaya dia akan mengatakan anda tidak mampu mengawal kenaikkan harga barangan, anda bijak bermain kata-kata, anda bersandiwara dan “anda penghisap darah rakyat Malaysia”.

1 comment:

Anonymous said...

dekat negara mane harga petrol turun? boleh bg bukti? hujah2 mmg bagus tapi jgnla nk wat sensasi je. cuba bgtau ape yg kami boleh buat sbg pengguna utk menangani keadaan ini drpd memberitahu bnd yg kami sudah tahu. terimakasih