Wednesday, May 23, 2007

Samy Vellu Ibarat 'Ayam Hitam Terbang Malam'

Kebalkah Samy Vellu Sangalimuthu ?


Bila Sayonara


Samy satu nama lama dalam arena politik di Malaysia. Kini Menteri Kerjaraya ini berusia 71 tahun. Mengambilalih jawatan Presiden MIC selepas kematian Tan Sri V Manickavasagam pada tahun 1979. Sudah 28 tahun – masih memeluk jawatan itu dan tidak nampak apa-apa isyarat bahawa Samy akan meninggalkannya sepertimana rakan sezamannya yang sudah berundur. Ling Liong Sik, Tun Dr Mahathir dan Lim Keng Yaik sudah melafazkan sayonara.


Kluang Man


Ramai yang berpendapat, ‘Kluang Man’ yang berasal dari Johor ini sangat kebal kerana tidak ada sesiapa yang berani menyentuh kredibilitinya walaupun bermacam-macam skandal, tuduhan dan dakwaan yang dilemparkan terhadapnya.
Rentetan peristiwa saham MAIKA yang jadikan isu oleh golongan India Malaysia, masalah kulat di Hospital Sultanah Aminah Johor, keretakkan lingkaran MRR2, lebuhraya Ampang, pertelingkahannya dengan Pandithan, permusuhan terbukanya dengan S Subramaniam bekas orang nombor dua MIC, kelewatan siapnya Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star, kebocoran pejabat Imigresen di Putrajaya, isu Parlimen bocor, pendiriannya yang sentiasa menyebelahi kontraktor berbanding rakyat sebagai pengguna, kedegilannya yang masih mahukan V Saravanan di Kedah, isu lebuhraya timur ke Terengganu, isu Nanban dan Subra, isu bayaran tempat letak kereta di Batu Caves, isu kediamannya, isu EPU-JPM dan kenaikkan harga tol dan berpuluh isu lain.


Handset Samy Rosak


Malah Samy pernah dengan bangganya memberikan nombor talian tangannya supaya masyarakat dapat melaporkan terus apa-apa aduan kepadanya. Akhirnya menyalahkan handsetnya yang rosak kerana terlalu banyak menerima pesanan SMS.


Samy Menuding Jari


Samy didapati tidak habis-habis menuding jari kepada pihak lain. Malah bekas bossnya, Tun Dr Mahathir juga didakwa menjadi sasarannya walaupun Samy menafikannya.


Adakah masyarakat India tidak mempunyai pemimpin pelapis ? Jika ya, mereka patut berasa malu. Sejak tahun 1979 mereka seperti tiada pilihan. MIC parti milik siapa ?


Malah dalam isu sekolah Tamil, Samy mampu menyalahkan kerajaan Barisan Nasional dengan berkata "How do you expect people like that to build schools? Furthermore, education is the government’s responsibility."


NST Tersungkur Di hadapan Samy?


Kumpulan media NST juga pernah kelihatan cuba mendedahkan kelemahan Samy. Isu MRR2 dibawa ke Parlimen dengan disokong kuat oleh Shahrir Samad. Kritikan dan hentaman dibuat bukan sahaja dengan sokongan Ketua Pengarang NST ketika itu, Kalimullah Hassan tetapi dengan sokongan kuat Khairy Jamaluddin. Akhirnya mereka didapati tersungkur di hadapan Samy.


Isunya - adakah Samy seperti belut ?. Sentiasa terlepas dan bersih?. “Saya telah dibersihkan oleh BPR” megah Samy.


Samy Ibarat Ayam Hitam Terbang Malam ?


Berapa lama lagi UMNO dan Barisan Nasional sanggup menonton gelagat Samy ? Immunity apa yang ada padanya ? Di pentas politik Malaysia, Samy ibarat ‘ayam hitam terbang malam’.




1 comment:

Unknown said...

Saudara, terima kasih atas ucapan takziah saudara. Saya sangat-sangat menghargainya.