Sunday, January 3, 2010

'Tuan Alla' sudah lama digunakan

Semasa saya kecil-kecil dulu, kami sekeluarga pernah tinggal di belakang pekan Keroh iaitu kampung yang pada awalnya diwujudkan kerajaan untuk mengumpulkan mereka yang dipercayai boleh mendatangkan kemudratan kepada keselamatan negara.

Di Perak, Kampung Baru seperti ini memang terdapat dikebanyakkan daerahnya yang pada ketika itu tidak dapat lari dari ancaman komunis.

Seingat saya, kami berpindah dari pekan ke Kampung Baru ini ketika usia saya dalam sebelas atau dua belas tahun. Komunis pun sudah hampir lumpuh pada ketika itu.

Jiran-jiran saya terdiri dari kaum Tiong Hua, Tamil dan orang Melayu sendiri.

Orang Tamil dan Cina tidak segan-silu atau takut menggunakan perkataan "Tuan Alla" merujuk kepada Tuhan atau Allah.

Bagi kami, ia seperti sudah menjadi biasa atau adat. Tiada siapa yang irihati, marah atau mengamuk. Masing-masing faham dan mengerti apa yang cuba disampai atau diungkapkan.

Nampaknya keputusan Mahkamah Tinggi pada Khamis yang lalu membenarkan Herald menggunakan perkataan Allah dalam penerbitannya telah mendatangkan polemik.

Jika tidak silap, orang Arabpun menggunakan perkataan Allah merujuk kepada Tuhan. Sahihnya, bukan semua Arab itu adalah Islam.

Jika begitu, saya tidak pasti bagaimanakah caranya kita hendak berdakwah kepada orang bukan Islam. Adakah perlu kita gunakan perkataan Allah atau Tuhan merujuk kepada kebesaran Mahakuasa itu ?

Atau kita akan mengatakan bahawa 'kitab' itu diturunkan dan bukannya Al Quran itu diturunkan ?

Apapun, biarlah mereka yang berilmu memberikan keputusan mereka mengikut nas agama dan bukannya mengikut kefahaman atau pandangan politik.

Sumpah cara Islam : Tiada keputusan ?

No comments: