Monday, September 28, 2009

Bagaimana Saddam dan Osama dilayan

Dizaman kegemilangannya Saddam Hussein Presiden Iraq yang telah mati di gantung pada 30 Disember 2006 oleh pengganas Bush dari Amerika, pernah digelar sebagai wira bangsa Arab lebih-lebih lagi ketika berlakunya perang Iran-Iraq pada tahun 1980-1988 yang disokong oleh Amerika.

Malang bagi Saddam apabila dua orang anak kesayangannya Uday dan Qusay turut menjadi mangsa pembunuhan biarpun di alam remajanya, banyak kezaliman yang telah mereka lakukan terhadap bangsa mereka sendiri.

Lebih malang bagi Saddam ialah apabila tempat persembunyiannya di Tikrit telah dibocorkan kepada tentera musuh hasil maklumat saudara Saddam sendiri yang berbangsa Arab.

Kini saudaranya itu telah memperolehi berpuloh juta hasil 'titik peluhnya' itu dan hidup senang lenang di negara lain.

Berkali-kali malang bagi Saddam apabila tenteranya dari pangkat bawah sehinggalah kepangkat atas dengan mudah dibeli oleh Amerika. Tentera Iraq menjadi pengkhianat dan pembelot kepada pemimpin dan rakyat biarpun mereka mengatakan ada alasan untuk berbuat demikian.

Gamitan penduduk Arab Iraq memanggil tentera Amerika ke bumi mereka, kini meninggalkan detik hitam. Senyuman ketika lambaian dahulu, kini menitiskan air mata darah.

Lain pula dengan Osama B Laden. Dia menjadi tetamu kepada penduduk di perkampungan yang berbukit-bukau dan bergunung-ganang.

Saya difahamkan penduduk atau penghuni perkampungan itu sangat menghormati, melayan, sayang dan menjaga tetamu mereka.

Lebih dari itu mereka sanggup berkorban untuk menjaga adat, tuntutan agama dan maruah komuniti dalam melaksanakan tanggungjawab sebagai golongan 'Ansar'.

Apa yang diyakini, mereka bukanlah bangsa Arab biarpun tetamu mereka - Osama adalah Arab.

Banyak pengajaran yang boleh diambil dari mereka. Ada yang boleh dijadikan teladan dan ada yang boleh dijadikan sempadan.

(Foto Aljazeera)

No comments: