Tuesday, February 5, 2008

Wakil Rakyat atau Pengundi : Siapa Tuan

Untuk menjadi pembangkang bagi jangkawaktu yang panjang adalah sesuatu yang membosankan. Bagaikan pemain simpanan pasukan bolasepak yang sentiasa direhatkan di dalam kebanyakkan perlawanan.

Pengurus Pasukan dan Jurulatih sepatutnya mencuba seseorang pemain simpanan agar dapat menunjukkan kewibawaannya di dalam mana-mana perlawanan.

Begitulah halnya, sebagai pengundi kita adalah pengurus dan juga jurulatih. Tiada salah mencuba bakat mereka yang belum pernah menunjukkan prestasi. Manalah tahu dengan satu cubaan tersebut, pasukan akan mendapat kejayaan dan nama.

Alternatif seperti menurunkan harga petroleum, tidak mengenakan caj penggunaan air dan bermacam pakej lain yang ditawarkan, sepatutnya merupakan satu anjakan sosial dan politik yang perlu diterima oleh pengundi sebagai satu promosi.

Jika alternatif yang ditawarkan tidak menepati citarasa, bukankah kita sebagai pengurus dan jurulatih mempunyai kuasa mutlak.

Apa yang merisaukan ialah, kita tidak tahu samada kita pengurus atau pemain. Apa kuasa dan hak yang ada pada kita.

Dalam hal ini, pengundi disamping menjadi tuan, juga adalah pengguna. Jika tidak berkenan dihati dan penawaran yang dibuat tidak berpatutan, bukankah hak menerima atau menolak barangan ditangan kita.

Jangan biarkan pekerja atau wakil rakyat menjadi tuan. Sebenarnya pengundi itu adalah ‘tuan’. Wakil rakyat adalah pekerja untuk pengundi. Bila sudah masuk ke stadium atau kegelanggang , jangan jadi “alah menang tak tahu, bersorak boleh”. Kita kena ada pendirian. Pasukan mana idaman kita dan siapa yang perlu disokong.

Adakah wakil yang ‘macam ular kekenyangan’ dapat melakukan kerja dan membantu rakyat mengatasi masalah yang sedang dihadapi. Mereka yang sudah kenyang dengan projek, wang, pangkat, wanita dan sebagainya tidak akan boleh membuat apa-apa kecuali direhatkan diluar padang pula. Sudah terang lagi bersuloh.

Jangan biarkan pasukan yang sepatutnya menang dan berjasa untuk negara, terpinggir hanya kerana tersilap percaturan atau tekanan tertentu.

Atau membiarkan sipelaku digelanggang mengatur sendiri perlawanan tanpa mengambil kira hak pengurus, jurulatih atau pengundi.

Kerana kealpaan jurulatih atau pengurus sebagai individu yang memilih, sebelas pemain sepasukan yang mewakili kita dan negara sudah pasti akan gagal dan mengecewakan.

Lebih-lebih lagi mereka sebagai pemain bekerja makan angin dan menghabiskan wang rakyat. Kita sebagai pengundi pun akan turut terpalit dan menjadi cercaan.

No comments: