Thursday, February 7, 2008

KSN Malaysia Pemalu : Tidak Layak Berunding

Tindakan Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan seperti yang dilaporkan berkaitan kenyataan Presiden CUEPACS tentang tuntutan kesatuan itu adalah sangat memalukan.

Omar Osman, Presiden CUEPACS dilaporkan sebagai kecewa dengan kenyataan KSN yang 'segan' membincangkan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad tentang permohonan kesatuan itu untuk mendapatkan honorarium RM2,000 .

Ramai kakitangan awam didapati kesal dengan tindakan KSN yang dianggap membelakangi arahan PM sendiri.

Rata-rata mereka berpendapat KSN sedang bersandiwara dan berpolitik. Lanjutan dari kenyataan KSN itu kakitangan perkhidmatan awam mengandaikan bahawa:

1. KSN sedang bersandiwara seolah-olah beliau adalah satu-satunya pekerja di dalam sektor awam yang malu untuk meminta kenaikkan gaji dan bonus
2. KSN dianggap sebagai mengingkari arahan PM sendiri untuk membincang dan melaporkan permintaan CUEPACS kepada PM dan kabinet
3. KSN juga dikatakan sebagai mengkhianati amanah yang diberikan kepadanya untuk menjadi perantara diantara kerajaan dan kakitangan perkhidmatan awam
4. Ramai yang berpandangan, KSN wajar memaklumkan keseluruhan pendapatan yang diperolehinya setiap bulan termasuk gaji, elaun rumah, elaun perkhidmatan awam, elaun keraian dan lain-lain elaun termasuk TNTnya supaya rakyat dan keseluruhan kakitangan awam dapat mengetahui pendapatan sebenar KSN ini.
5. Ada juga kakitangan mengandaikan ianya adalah acara tarik tali diantara PM dan KSN dimana KSN dijadikan kambing hitam. Tangan ghaib cuba menunjukkan bahawa KSN tidak suka dan segan dengan tuntutan CUEPACS yang akhirnya sebelum pilihanraya ke 12 ini, PM akan dianggap sebagai wira kerana sudah pasti akan mengumumkan honorarium tersebut. Dari segi politik, PM akan memperolehi lonjakan pengundi.
6. Ada yang mencadangkan agar KSN tidak menerima apa-apa sumbangan yang akan diumumkan PM sebelum pilihanraya ini.

Apa pun jika kenyataan KSN tersebut adalah betul, kakitangan perkhidmatan awam mengaggap KSN sebagai tidak layak menjadi orang tengah dan wajib diganti dengan pegawai lain.

Mereka tidak mahu pelakon drama membincangkan satu tuntutan pengurusan yang serious tentang masa hadapan penjawat awam.

Dalam mana-mana organisasi, orang yang pemalu, pemalas, penyegan dan pelakon hanya layak 'diarah' berbanding 'memberikan arahan'.

Cuepacs kesal KSN segan bincang isu honorarium

KUALA LUMPUR: Cuepacs semalam menyatakan rasa kecewa dengan sikap Ketua Setiausaha Negara (KSN), Tan Sri Mohd Sidek Hassan yang ‘segan’ mahu membincangkan permohonan kesatuan itu untuk mendapatkan honorarium RM2,000 dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Sambil menegaskan Cuepacs sudah terlalu lama menunggu, Presidennya, Omar Osman mahu kerajaan mengumumkan segera keputusan sama ada memberi atau menolak permohonan honorarium kepada kakitangan sektor awam.

“Kita juga berharap KSN segera bawa permohonan kesatuan mengenai honorarium dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagi mendapatkan restunya.


“Selama ini Cuepacs menjangkakan perkara ini sudah pada peringkat perbincangan dengan Abdullah dan hanya menunggu masa untuk dilaksanakan, sebaliknya kami kecewa apabila mendapat tahu ia langsung tidak dibawa kepada Perdana Menteri,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau mengulas kenyataan Mohd Sidek semalam bahawa beliau belum berbincang dengan Perdana Menteri mengenai pembayaran honorarium untuk kakitangan awam.

Mohd Sidek berkata demikian ketika menjawab soalan penonton dalam program `Bicarawara: Bersama Ketua Setiausaha Negara’ yang disiarkan secara langsung di RTM1, semalam.

No comments: