Wednesday, February 13, 2008

Parking di Alor Star : Gores dan Menang, MB Penipu

Bukan sahaja bayaran letak kereta atau motosikal perlu dibayar kepada pihak Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS), tetapi juga kepada 'parking attendant haram' yang ramai di sekitar bandaraya Alor Star.

Perkara ini telah diadukan kepada Majlis Bandaraya Alor Star (MBAS). Mereka menyatakan bahawa penguatkuasaan untuk menangkap parking attendant haram adalah di bawah bidang tugas Polis (PDRM).

PDRM pula menyangkal dakwaan MBAS .

Menteri Besar Kedah, Mahdzir Khalid sebelum ini pernah membatalkan bayaran meletak motosikal yang dikenakan RM1.00 di sekitar kawasan bandaraya.

Orang ramai yang ditemui terkejut dengan bayaran meletak motosikal yang dikenakan semula.

Seorang penduduk dari Kota Bharu, Nik Omar Nik Rahman yang sering berulang alik dari Kota Bharu Kelantan terkejut dengan dakwaan Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri, Datuk Fatmi Che Salleh baru-baru ini.

Fatmi dalam satu majlis penyampaian hadiah kepada pelajar-pelajar di sebuah sekolah kebangsaan di Kota Bharu pada 31 Januari 2008 yang lalu mendakwa, Kelantan satu-satunya negeri yang mengenakan bayaran tempat meletak kereta yang paling mahal di Malaysia.

Nik yang masuk dan melalui tempat parking di belakang kilang ais di Alor Star untuk menghantar ibunya ke sebuah klinik di situ dikenakan bayaran masuk RM0.80 sen untuk empat minit.

Beliau terkejut apabila diberitahu oleh pekerja tempat letak kereta di situ bahawa ianya adalah atas arahan MB sendiri. Tidak kira satu minit atau satu jam, bayaran yang sama dikenakan. Lagipula pengutip wang di kaunter keluar tidak bertugas pada hari kelepasan 10 Februari 2008 itu.

Siapa mencekik ? Bukankah MB Kedah sendiri ?

Orang ramai berasa hairan dengan arahan MB Kedah yang tidak diikuti oleh MBAS dan parking attendant haram.
Lebih mengejutkan lagi ialah bayaran masuk sahaja ke tempat meletak kereta (bukan meletak) tidak sampai empat minit adalah RM0.80 sen.

Itu sebab agaknya Kedah kini dikenali sebagai Kedah Gemilang dan bukan Kedah Maju 2010.

Macamana hendak maju, jika disumpah rakyatnya sendiri.

No comments: