Wednesday, November 28, 2007

Abdullah Ahmad, Tinggalkan Peta Politik Malaysia

Sewaktu Khairy Jamaludin, menantu Perdana Menteri Malaysia sekarang, 'menjadi' hero di kalangan mereka dengan menghimpunkan beribu pemuda UMNO untuk menentang kehadiran Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Condoleezza Rice, tidak ada sesiapa yang bersuara bahawa 'ada orang yang mahukan ISA".

Pada 10 November yang lalu, perhimpunan BERSIH di Kuala Lumpur mendapat tentangan segelintir pemimpin UMNO. Kebanyakkan kepimpinan lain membisu sahaja.

Perhimpunan pada 25 November membuatkan Hindraf dikecam begitu hebat dan sudah kedengaran bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), akta dracula yang dipuja oleh pemimpin UMNO dan BN akan digunakan untuk menangani situasi seperti itu.

Saya tidak bercadang untuk mengulas hasrat tersirat Hindraf tetapi biarlah apa-apa perhimpunan secara aman dibenarkan.

Jika ISA akta kesayangan pemimpin BN terus mahu digunakan, biarlah menantu Perdana Menteri menjadi orang pertama yang ditahan di bawah akta tersebut.

Biarlah ketua-ketua media yang memberikan sokongan terhadap perhimpunan yang dianjurkan oleh menantu Abdullah Ahmad itu menjadi orang-orang kedua yang ditahan di bawah ISA.

Mungkin ajaran Islam Hadhari anjuran Abdullah cucu 'ulama' membenarkan penangkapan tanpa bicara.

Sebenarnya Perdana Menteri lupa atau lena. Tuntutan rakyat bukanlah mahukan ISA tetapi rakyat mahu supaya Abdullah Ahmad disingkir secepat mungkin dengan apa cara sekalipun. Mereka tidak mahu bencana politik yang sedang melanda rakyat dan negara berterusan.

Rakyat mahu Abdullah mengikuti rakan sejawatnya dari Australia. Meninggalkan terus peta politik Malaysia.

No comments: