Saturday, December 1, 2007

PM: I'm aware of complaints

Itulah diantara lain tajuk utama beberapa akhbar perdana pagi ini.

Beberapa orang Tionghua yang ditemui mengatakan, "itu PM bagus. Tengok..." sambil menunjukkan tajuk utama akhbar. "Dia tau punya apa orang tak puas hati. Dia tau orang ada apa susah" kata lelaki berusia 50'an itu.

"Lepas itu Hindraf sudah jalan ramai-ramai, PM cakap dia mau dengar apa orang punya problem" sambung Maniam penjual akhbar.

Selama ini apa yang Abdullah buat ?

Ramai yang beranggapan bahawa kata-kata Abdullah itu adalah sebagai melepaskan batuk ditangga sahaja. Mereka yakin, PM Malaysia itu hanya bercakap dan terus akan bercakap selepas ada ubat baru (demonstrasi) yang ditemui untuk membuka mulutnya. Tidak akan ada apa-apa tindakanpun untuk mengubah nasib rakyat.

Abdullah banyak bergantung kepada budak-budak berhingus dalam politik. Di antara lainnya ialah kepada menantunya sendiri Khairy Jamaludin, budak-budak di tingkat empat seperti kata Tun Mahathir, ketua-ketua media termasuk Timbalan Pengerusi NSTP Kalimullah Hassan yang mangkak politik dan kaum keluarga Abdullah sendiri.

Kelmarin ketika berada di Kota Bharu Kelantan, beberapa orang rakan memberitahu bahawa sudah ada permulaan yang baik dalam perancangan politik diantara Tun Dr Mahathir, Tengku Razaleigh Hamzah, Muhyiddin Yassin dan beberapa tokoh politik veteran untuk berhadapan dengan Abdullah Ahmad yang dikira sebagai PM yang paling kurang upaya dalam sejarah Malaysia.

Tambah orang Tionghua tadi, "dia dengar, dia tau dan dia cakap dia sedar tapi kita banyak heran dia tak boleh bikin apa-apa. Mau cakap dia tidur, dia cakap dia tau. Mau cakap dia bodoh, itu Doktor Mahathir saja tau....."

Kanak-kanak seusia tujuh dan lapan tahun apabila ditanya, siapa Perdana Menteri Malaysia sekarang, mereka menjawab, "Pak Lah kaki lena!"

Apa lagi Abdullah ? Turunlah cara yang terbaik.

No comments: