Sunday, October 7, 2007

PM Malaysia tidak tahu, lena atau bersandiwara

PM Malaysia sedang mencuba menyakinkan orang ramai bahawa 'ada masalah' yang rakyat Malaysia sedang hadapi dan masalah itu berada di luar pengetahuannya. Oleh yang demikian beliau meminta "pemimpin politik dan ahli kabinetnya" memaklumkan atau memberitahu perkara sebenar kepadanya".

PM juga berkata, beliau sedia mendengarnya walaupun ianya berkaitan negara atau dirinya.

“Saya tidak mahu kita berpura-pura bahawa segala-galanya baik belaka" tambahnya lagi.

“Mereka ini cuba nak bagi saya tenang, kasihan kepada saya dan tak bagi saya susah hati. Beritahu kebenaran walaupun ia menyakitkan kerana seorang Perdana Menteri mesti mempunyai keberanian untuk mendengarnya,” katanya.

Saya tidak pasti samada PM sedar atau tidak dengan kenyataannya itu. Atau adakah beliau sengaja dan berpura-pura cuba mengkhabarkan kepada rakyat bahawa beliau perlu diberitahu tentang kemelut yang dihadapi rakyat seperti mana beliau pernah menyarankan agar "kerja bersama saya" tetapi apabila rakyat mula mencari beliau, maka beliau tidak kelihatan dan selalu berada di luar negara.

Apakah PM tidak sedar bahawa rakyat sedang menderita dengan kenaikkan harga barang makanan, barang keperluan harian, masalah hubungan antara kaum, masalah perpaduan, kenaikkan tol, kenaikkan tarif elektrik, air, gas, kenaikkan kos menunaikan haji, masalah sistem kehakiman yang mula diragui, masalah peranan polis dalam mencegah jenayah, hubungan polis dengan masyarakat khususnya pembangkang dan orang ramai, masalah pendengar ceramah ditembak dengan peluru hidup, masalah kepincangan dalam pembahagian kekayaan negara, rasuah yang berleluasa, kes jenayah yang semakin membimbangkan, masalah sosial yang menjadi-jadi, mahasiswa dikongkong dengan akta 'dracula' dan berpuluh masalah lain.

Sandiwarakah PM kita ?

Dalam membuat kenyataan tersebut, beliau juga cuba menunjukkan bahawa jaringan dan rangkaian pengetahuannya sangat luas dengan mengatakan pula, "saya mempunyai telinga yang besar".

Apa guna telinga besar, jika pada masa yang sama mempunyai hati yang kecil, minda yang sempit, jangkauan kerja yang terbatas dan sentiasa terkeluar dari kerangka realiti sehingga membuatkan budak-budak berhingus menjadi penasihat dalam semua hal peribadi dan negara.

Apa guna pemimpin yang besar dengan pendapatan negara yang berbillion jika rakyat terus kerdil dihimpit kemiskinan rohani dan material. Rakyat tidak dapat merasakan kelazatan ekonomi Malaysia. Isi dan kelazatan dirasakan oleh pemimpin parti politik pemerintah manakala tulang dan kuah dilemparkan kepada rakyat jelata.

Sebenarnya Malaysia diberi kekayaan oleh Allah swt. Pelbagai sumber kekayaan yang ada di Malaysia. Namun rakyatnya miskin kerana kekayaan negara dibolot oleh kepimpinan parti pemerintah dan kuncu-kuncu mereka.

Tidak tahu lagikah wahai PM. Atau masih lena. Atau masih ingin bersandiwara ?

Atau beliau sekadar hendak menyeronokkan kaum Cina dari parti Gerakan yang menjemputnya dalam majlis mereka.

Lupakah PM bahawa kaum Cina dari mana-mana parti pun samada pemerintah atau pembangkang tidak selemah yang disangka. Mereka boleh bersatu di atas kepentingan kaum tanpa mengira kepentingan politik sepertimana mereka bersatu dalam isu babi di Melaka.

Lenanya orang Melayu Melaka bersama pemimpin mereka dan babi-babi sejak 50 tahun lalu membiarkan isu babi bertali temali.

Lena dan sandiwara PM jika dibiarkan akan mengkhayalkan pula orang Melayu UMNO seMalaysia. Mereka ini adalah tulang belakang kerajaan yang memerintah.

Jika isu babi di Melaka, negeri yang diperintah Barisan Nasional dengan bertulang belakangkan UMNO, diheret selama 50 tahun dan lebih, beratus isu lain sampai bila lagi ?

2 comments:

Unknown said...

Salam 'Aidil Fitri kpd Afrar sekeluarga dari bakaq a.k.a. ~penarik beca a.k.a. sang kutu sekeluarga.. من العائدين والفائزين

tokasid said...

Selamat 'Eidulfitri kepada Afrar sekeluarga.
Maaf zahir batin.

tokasid sekeluarga.