Sunday, October 28, 2007

Apalagi yang Fairuz dan VK Lingam mahu

Bukankah segalanya telah didedahkan. Mahu sokongan PM dan Nazri Aziz ? Untuk apa ? Nazri seperti kanak-kanak yang dalam usia perkembangan. Sedang mencari identiti.

Golongan dalam UMNO sendiri muak dengan kenyataan-kenyataannya. Hatta mantan PM Tun Dr Mahathir sendiri berkata baginya Nazri 'takdak apa-apa'.

Lupakan Nazri yang berakal pendek dalam politik itu. Biarkan dia berteriak kesana-kemari.

Kelmarin, satu petisyen yang diusahakan oleh The People’s Parliament dan telah diserahkan kepada DYMM Yang DiPertuan Agong meminta baginda campur tangan menubuhkan Suruhanjaya DiRaja menyiasat kesahihan pita video Lingam.

Diantara lain rayuan petisyen tersebut adalah :

1.Masyarakat Malaysia kian meruncing dan bimbang dengan situasi ini

2.Satu perbualan telefon di antara peguam kanan VK Lingam dan seorang lagi, yang dikatakan mengatur pelantikan hakim-hakim kanan yang ‘mesra’ hendaklah disiasat.

3.Difahamkan perbualan tersebut ternyata adalah di antara VK Lingam dan Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dan ianya berkaitan perlantikan dan kenaikan pangkat para hakim. Beberapa hakim yang lain turut dinamakan dalam perbualan tersebut.

4.Skandal ini kini menimbulkan kesangsian yang mendalam terhadap kesesuaian Tun Ahmad Fairuz untuk mengetuai badan kehakiman, dan kesesuaian pelantikan serta kenaikan pangkat beberapa Hakim Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan and Mahkamah Persekutuan yang telah dibuat berdasarkan cadangan dan syor asal daripada Tun Ahmad Fairuz.

5.Petisyen tersebut juga menyatakan, beberapa orang Hakim yang berpangkat lebih rendah telah dinaikkan pangkat sementara beberapa orang Hakim yang lebih kanan sering diketepikan dalam proses kenaikan pangkat.

6.Terdapat laporan akhbar yang menyatakan bahawa sekurang-kurangnya seorang Hakim, yang telah dinaikkan pangkat sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan, yang telah gagal menyediakan keputusan mahkamah secara bertulis bagi sekurang-kurangnya 35 kes. Ini mengakibatkan banyak kes-kes rayuan yang difailkan oleh tahanan dan banduan yang telah disabitkan kesalahan dan dipenjarakan tidak dapat diadili atau diulangbicara seterusnya.

7. Juga, pemetisyen melahirkan kebimbangan terhadap keputusan Mahkamah berkaitan beberapa kes berprofil tinggi dan samada keputusan-keputusan ini telah ‘diatur’ oleh Tun Ahmad Fairuz, dan jika benar ianya telah berlaku, apakah implikasinya terhadap Hakim-hakim lain di Mahkamah-mahkamah Tinggi khasnya.

8. Juga dinyatakan tindak-balas Perdana Menteri, beberapa ahli Kabinet yang lain serta Peguam Negara terhadap isu klip video ini langsung tidak memberikan rakyat Malaysia keyakinan bahawa skandal ini akan disiasat dengan adil dan telus sehinggakan mungkin kita tidak akan tahu apa yang sebenarnya berlaku.

9. Pada 26/9/2007 satu panel yang terdiri dari 3 orang akan menyiasat skandal ini, yang mana ketua Panel tersebut terlibat dalam pemecatan Tun Salleh Abas pada tahun 1988.

Para pemetisyen mahu agar DYMM Yang DiPertuan Agong menitahkan pembentukan sebuah Suruhanjaya Penyiasat di bawah Akta Suruhanjaya Penyiasat (Commission of Enquiry Act) 1950.

Fairuz. Apa lagi ? Berundurlah !


No comments: