Saturday, October 27, 2007

Musa Hassan, Ini Balasan Tuhanlah


Apa kata jika Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan memohon peruntukkan tambahan untuk kursus mendisiplinkan kakitangannya. Lebih dari itu memohon juga peruntukkan untuk mengenal pasti cara siasatan yang lebih baik. Dan juga peruntukkan untuk mengenal penjenayah termasuk pembunuh dalam kes Nurin Jazlin dan lain-lain lagi.

Musa Hassan kena minta dan kabinet akan meluluskannya. Itu kata PM Malaysia.

Hebat! Pak Lah sudah bangunkah ?

Hebatnya PM! PDRMpun hebat. Pandai menggunakan suasana.

Dahulu, rumah untuk Polis dihebahkan tidak cukup. Mereka menyuarakannya melalui pelbagai sudut. Pelbagai projek perumahan untuk mereka sudah diluluskan. Kenderaan Polis pula tidak mencukupi. Pelbagai jenama kenderaan untuk PDRM sudah dibekalkan. Lepas dari itu, gaji pula dikatakan tidak munasabah. Sudah dinaikkkan gaji mereka.

Kini, baju kalis peluru pula tidak mencukupi. Jika tidak mati dua anggotanya di Sungai Buloh, tiada siapa yang tahu hal baju tersebut. Lebih-lebih lagi baju kalis peluru untuk 'dua' anggota yang tidak dapat diperolehi dari PDRM seluruh Malaysia.

Orang utara kata, “pandai hang Musa. Kes tak banyak mana yang hampa uruih. Peruntukkan cukup banyak yang hampa minta. Hari-hari kes rogol, bunuh, dadah, culik, mencuri, merompak dan sebagainya. Berapa banyak yang selesai?”

Esok lusa, ditakdirkanlah polis jatuh atau mati tergelincir ketika mengejar penjenayah. Bagi pula alasan kasut tidak sesuai. Musa Hassan hebahkan pula dalam media, “kasut tak sesuai dan tak cukup”.

“Awat Musa ? Apa yang tak cukup lagi. Cuba hang senarai mai. Pak Lah tengah sedak tu. Dia nak bagi” kata orang utara lagi.

Takkanlah setiap kali ada kelemahan atau sesuatu yang buruk berlaku, pihak pengurusan PDRM baru menyedari kekurangannya.

Stoking? Gunting misai? Kerusi, meja, motosikal, pistol, peluru, gari dan beratus alatan apa yang tidak cukup lagi yang menyukarkan Musa Hassan dan polis bekerja?

Minta Musa, minta. Akan diluluskan segera!

“Satu lagi Musa. Cuba hampa kurangkan berpolitik. Hapuskan penderaan, penganiayaan dan kerja biak bagi betoi. Aku bimbang wakil Jerai nanti kata, hampa patah kaki, mati dan sebagainya kerana balasan tuhan” kata orang utara lagi.

Hari tu Jerai kata jika orang Islam tidak ada duit untuk makan pun, tidak akan bekerja di tempat Haniff Omar bekerja. Dua hari sudah dia kata Karpal Singh guna kerusi roda kerana balasan tuhan.

"Aku bimbang nanti Jerai kata, ‘semua dah bagi, nak apa lagi. Hasil PDRM tidak nampak-nampak juga. Ini balasan tuhanlah!” sambung orang utara menutup cerita.

No comments: