Wednesday, October 22, 2008

Naikkan harga petrol dan harga barang makanan

Harga minyak dinaikkan oleh kerajaan Barisan Nasional sehingga RM0.78 seliter sekaligus ketika harga pasaran dunia berada pada harga US140.00. Harga seliter minyak petrol dinaikkan dari RM1.92 kepada RM2.70.

Kini harga minyak dunia berada pada harga US73.00. Hampir separuh harga US140.00.

Kerajaan BN yang begitu prihatin dengan masalah rakyat telah tergesa-gesa menurunkan harga minyak sehingga begitu banyak menjadikan harga seliter petrol RM2.45.

Rakyat gembira dengan penurunan harga ini dan berterimakasih kepada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Peradagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan seluruh kabinet.

Rakyat menjangka sudah tentu pakar-pakar ekonomi yang menasihati Abdullah adalah dari kalangan yang luar biasa pemikiran mereka. Seperti bijaknya pentadbir cerdik pandai di UPM.

Rata-rata orang kampung seronok kerana telah bersama-sama menikmati kenaikkan harga makanan yang mereka sifatkan sebagai "pesta kenaikkan harga". Ada yang berkata, "biarlah kami susah sedikit, asalkan pemimpin seronok dan bahagia. Kami tidak marah kepada kerajaan. Inilah dikatakan tempias ekonomi dunia".

"Dia datang macam penyakit. Nak sembuh kena perlahan-lahanlah. Kena banyak bersabar. Ubah gaya hidup dan banyak berdoa supaya kegawatan ekonomi pulih sendiri" kata mereka lagi.

"Mana ada kerajaan yang menindas rakyat. Lebih-lebih lagi kerajaan seperti Barisan Nasional. Harga barang tak turun lima belas tahun lagi pun takpa. Kita faham masalah kerajaan" kata salah seorang daripada mereka sambil ketawa seronok.

Masa nak naik, semua naik melambung-lambung. Macam pemimpin jugalah. Dah naik, payah nak turun.

"Kita tak kisah. Jika harga bahan api dunia berada pada paras US30.00 sekalipun, dan kerajaan Malaysia masih bercadang untuk mengekalkan pada harga sekarang iaitu RM2.45 atau nak naikkan sedikit lagi pun takpa, itu hak mereka. Bukankah kita yang melantik mereka menguruskan ekonomi negara".

Salah seorang tua yang juga rakyat yang gembira dengan ekonomi sekarang menyarankan agar, "Abdullah dan kabinet perlu teruskan kegawatan sekarang. Tak perlulah dengar apa yang rakyat biasa yang minda mereka rendah. Jika harga barang-barang perlu dinaikkan lagi, kami sokong belaka". Ia berkata sambil berguling-guling keseronokkan.

Seronok melihat gelagat orang kampung yang gembira dengan kenaikkan harga barang-barang makanan.
(Baca dan hayati walaupun dianggap jenaka)



No comments: