Sunday, October 5, 2008

Selepas Abdullah, siapa
Apabila Tun Mahathir yang memegang jawatan presiden selama 22 tahun mewariskan kepimpinanya cara ‘faraid Umno’ pada tahun 2003, ramai ahli-ahli Umno gembira kerana yang menjadi ketuanya ialah Abdullah Ahmad yang kerap ditonjolkan media sebagai Mr Clean atau cucu ulama.

Tidak sampai beberapa bulan sahaja, banyak kelemahan Abdullah tersembur keluar seperti tersemburnya lava gunung berapi. Abdullah dikaitkan dengan skandal oil for food, syarikat Scomi anaknya Kamaludin, master mind menantunya Khairy Jamaludin, penasihat-penasihat di tingkat empat termasuk penasihat media Kalimullah Hassan, pengaruh anak perempuannya Nori, tabiat tidurnya, sifat lembiknya dan bermacam-macam lagi.


Semburan isu-isu ini bukan sahaja memanaskan ahli-ahli partinya sendiri, malah rakan-rakan dalam komponen BN dan yang paling penting ialah apabila rakyat biasanya mula gelabah dengan isu-isu kenaikkan harga barang-barang makanan, isu rasuah, keselamatan, polis dan berpuloh masalah lain.

Abdullah mula dilihat sebagai PM paling cacat dalam sejarah Malaysia.

Kini diatas desakan rakyat dan diatas penolakan ahli-ahli di dalam partinya sendiri, adalah dijangkakan Abdullah tidak akan bertahan lama walaupun ia dilihat agak keberatan meninggalkan pejabat Perdana Menteri.

Konsep peralihan kuasanya disifatkan oleh Tengku Razaleigh Hamzah Ahli Parlimen Gua Musang sebagai tidak mengikut perlembagaan.

“Umno bukan parti yang boleh diwariskan kepada keluarga atau kroni” kata seorang veteran Umno.

"Sekarang kita sedar Malaysia menjadi negara yang mempunyai prasarana dunia pertama dan politik dunia ketiga, dengan para pemimpinnya menjadikan negara ini republik pisang," kata Tengku Razaleigh.

Seorang tokoh veteran parti Umno di Kedah menyifatkan peralihan kuasa diantara Abdullah-Najib jika berlakupun tidak akan bertahan lama. “Biar ahli-ahli Umno yang memilih ketua mereka. Barulah akan ada rasa hormat dan sokongan yang kuat dan padu untuk presiden” katanya lagi.

”Jika tidak ia akan mengulangi impak konsep peralihan kuasa diantara Mahathir-Abdullah” tegas veteran Umno itu.

Abul Ala al Maududi pernah menulis, ”kekhalifahan Allah bukan hak esklusif mana-mana individu, suku atau kelas manusia. Ianya adalah hak bersama semua orang”.

”Tetapi, Umno bukanlah parti Islam” kata salah seorang bekas ADUN Umno dari Kedah.

”Peraturan berdasarkan syariah tidak ada di dalam kamusnya. Pilihanraya mengikut kehendak rakyat juga semakin pupus. Kini Umno sedang menuju kearah parti kroni yang kelihatan meredah lorong kehancuran” tegasnya lagi.

Apapun masyarakat Malaysia sedang menunggu satu keputusan yang bakal mencorakkan semula perjalanan negara.

Mungkinkah pemilihan dalam Umno selepas ini buat pertama kalinya akan meriah ?

Mampukah Umno mengekalkan tradisi peralihan kuasa atau akan ada perubahan yang mengejutkan?

Apa yang pastinya, orang-orang Abdullah termasuk KJ sedang mengira hari untuk berbungkus.

No comments: