Tuesday, October 21, 2008

Khir Toyo menang di Gerik, Azeez di 'boo' di Baling

Ramai yang berkata, rasuah dalam politik Umno dimulakan ketika era Mahathir-Anwar. Ditanam, dibaja dan dijaga secara terhormat. Maksud saya, pada ketika itulah.

Biar apa orang lain berkata, rasuah pada zaman itu bukan sahaja berlaku secara tersorok, malah telah mula dilakukan secara terang-terangan.

Namun, Perdana Menteri ketika itu yang juga Presiden Umno gagal menanganinya dan gagal meminta Badan Pencegah Rasuah mengepung dan mengurangkannya.

Hari ini apabila rasuah di'pasarkan' secara berleluasa ke dalam politik Umno, masing-masing menuding jari diantara satu sama lain.

Pada 19 Oktober yang lalu, Umno Bahagian Gerik telah bermesyuarat di MRSM Keroh untuk memilih wakil peringkat bahagian. Diberitahu, satu daripada kumpulan yang mati-matian mahukan bekas setiausaha sulit Menteri Besar Perak dipilih sebagai naib ketua bahagian. Namun, ada satu kumpulan lain yang telah berjaya memenangi ke jawatan naib ketua itu.

Dikatakan kumpulan kedua ini berjaya memberikan 'hadiah' yang lebih baik. Itu apa yang dimaklumkan sendiri oleh mereka yang menerima 'hadiah' tersebut.

Juga dimaklumkan, kumpulan Khir Toyo berjaya menyelusup ke bahagian ini. Ada 'hadiah' juga kah ? Kata salah seorang RM200.00 seorang. Betulkah ?

Saya singgah di Baling. Adik seorang ADUN memberitahu, Azeez Rempit telah di'boo' dalam mesyuarat perwakilan di sana. Kata adik ADUN itu, Azeez silap strategi lagi apabila memulakan ucapannya dengan memperlecehkan Mukhriz Mahathir.

Oleh kerana Azeez tidak disenangi di Baling, dan tambahan pula dengan sikapnya menyebelahi satu lagi pihak dengan memperbudakkan Mukhriz, Azeez terpaksa berhenti berucap disekerat jalan akibat gangguan dari perwakilan.

Akhirnya perwakilan memilih Mukhriz sebagai calon Ketua Pemudanya.

Disaat-saat talian hayat, Umno semakin senang dengan dua perkara berikut. Pertamanya, hadiah yang diberi dan diterima. Keduanya, baling membaling kerusi meja dan FRU terpkasa dipanggil dalam mesyuarat Umno cawangan dan bahagian.

Apa nak jadi ?

Harapkan panas sehingga ke petang, hujan pula ditengahari.

2 comments:

. said...

Depa tepuk tangan kot, tapi bunyi macam booo .. :)

AFRAR YUNUS said...

sdra norizan,
tu yang depa nak tegelak kot, azeez sampai cabut...