Friday, August 1, 2008

Permatang Pauh : Lebih baik jangan letak calon


Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh pada 31 Julai 2008 iaitu kurang satu minggu mencapai usia lima bulan selepas pilihanraya umum kedua belas yang lalu.

Parlimen Permatang Pauh (P044) di Pulau Pinang merangkumi tiga DUN iaitu DUN Seberang Jaya (N10), Permatang Pasir (N11) dan Penanti (N12).

Koh Tsu Koon mantan Ketua Menteri Pulau Pinang dari Gerakan sejak awal lagi telah mengangkat bendera mengaku kalah. Baginya "Permatang Pauh kubu kuat Anwar. Sukar untuk BN menang".

Namun bagi Azhar Ibrahim Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri lain pula halnya. "Kita mempunyai peluang yang cerah. Rakyat nampak apa yang PKR lakukan" kata Azhar.

Pada pilihanraya yang lepas Wan Azizah Presiden Parti Keadilan Rakyat, memenangi kerusi tersebut dengan 30,338 undi. Manakala pesaingnya Pirdaus Ismail yang digelar 'pakar menendang tong undi' meraih 16,950 undi. Azizah yang juga isteri kepada Anwar mendapat majoriti 13, 388 undi.

Penganalisis politik meramalkan kemenangan akan berpihak kepada Anwar Ibrahim. Pas dan DAP berikrar akan membantu PKR habis-habisan bagi mempastikan kemenangan Anwar.

"Saya mencadangkan agar Mohamad Ezam Md Nor sebagai calon mewakili BN" kata Pirdaus Ismail orang kuat pemuda UMNO Malaysia.

"Ezam dan Pirdaus hebat"kata Omar Merican dari Cerok Tok Kun. "Pirdaus yang sudah dibungkuskan mahu Ezam pula dibungkuskan" katanya secara sinis.

"Ramai calon UMNO dan BN kali ini yang boleh bertanding. Khairy Jamaludin, Noh Omar, Muhammad Muhammad Taib dan Abdullah Ahmad sendiri" kata Nur Akmal dari Penaga.

Anwar 61 tahun yang masih dihantui tuduhan liwat jika 'tidak diapa-apakan' oleh pihak berkuasa sebelum pilihanraya sudah tentu dapat kembali semula ke Parlimen dengan undi yang lebih besar.

Apapaun, semua kenyataan individu dan parti dari UMNO dan BN sejak semalam nampaknya sudah kalah sebelum berperang.

Itu sebabnya bagi saya, adalah lebih baik UMNO dan BN tidak meletakkan calon. Biarkan Anwar menang tanpa bertanding.

Tidak perlu membazir masa dan wang. Kata orang, sayang rugi membeli tali timba, air setitik pun tak dapat.
( Grafik : Malaysiakini/Mypolitician)

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum saudara,saya merasakan Ezam keluar dari PKR masuk umno mungkin dia ada sesuatu disebaliknya,kemungkinan dia akan bertanding di permatang pauh bersama lawannya Datuk Seri Anwar Ibrahim,jika ini benar maka lagi panaslah pilihanraya kali nih..

Salam..

AFRAR YUNUS said...

salam sdra,
nampaknya umno permatang pauh telah membuat keputusan tidak mahu ezam. ezam tergedik-gedik seorang diri. tak tahulah pula jika pak lah mahukannya. sampai sekarang masih belum ada calon dari umno.apapun, anwar akan menang insyaAllah.